החזית הטכנולוגית: ארה״ב נגד מחשבי העל של סין

מחלקת המסחר האמריקנית הודיעה על הוספת שבע ישויות מחשבי על לרשימה הכלכלית השחורה. מזכירת המסחר: ״יכולות מחשוב על חיוניות לפיתוח מערכות נשק וביטחון לאומי, נמנע מסין למנף טכנולוגיות אמריקניות למטרה זו״

מחשב העל בוושי מוצג לראשונה, 2017. צילום: REUTERS

מחלקת המסחר האמריקנית הודיעה בסוף השבוע שעבר על הוספת שבע ישויות מחשבי-על סיניות ל״רשימת הישויות״ (הרשימה הכלכלית השחורה) באופן מיידי, זאת מאחר והיו מעורבות ״בבניית מחשבי-על המשמשים את השחקנים הצבאיים של סין, את מאמצי המודרניזציה הצבאית המערערים של המדינה, ו/או משמשים בתכניות נשק להשמדה המונית״, כך על פי ההודעה הרשמית. הישויות הללו מצטרפות לחמש שכבר הוכללו ברשימה בשנת 2019, תחת ממשל טראמפ.

״יכולות מחשוב-על חיוניות לפיתוח רבות – ואולי כל – ממערכות הנשק והביטחון הלאומי המודרניות, כגון נשק גרעיני ונשק היפרסוני״ מסרה מזכירת מחלקת המסחר, ג׳ינה ריימונדו. ״מחלקת המסחר תשתמש במלוא היקף סמכותה על מנת למנוע מסין למנף טכנולוגיות אמריקניות לתמיכה במאמצי המודרניזציה הצבאית שלה״.

בין החברות ניתן למצוא את מרכזי מחשבי-העל הלאומיים בשנזן, בג׳נגג׳ואו ובוושי, ואת מרכז העיצוב למעגלים משולבים בעלי ביצועים גבוהים בשנגחאי. דובר משרד החוץ הסיני, זאו ליזאן, אמר בתגובה להחלטה האמריקנית כי בייג׳ינג ״תנקוט בצעדים הכרחיים כדי להגן על הזכויות והאינטרסים של החברות שלה״, וכי ״צעדי בלימה ודיכוי אמריקנים לא יוכלו לעכב את צעידתה קדימה של ההתפתחות המדעית והטכנולוגית של סין״.  

על פי ההסבר הרשמי של מחלקת המסחר, ״רשימת הרשויות״ היא כלי המשמש את הלשכה לתעשייה ולביטחון, הכפופה למחלקת המסחר, להגבלת ייצוא, ייצוא מחדש והעברה תוך-ארצית של פריטים הכפופים לתקנות מנהל הייצוא (EAR), על ידי אנשים, חברות או ארגונים שסביר כי הם מעורבים, היו מעורבים, או מהווים סיכון משמעותי למעורבות בפעילות המנוגדת לאינטרסים של ביטחון המדינה או מדיניות החוץ האמריקנית.

שינוע פריטים אלו דורש רישיונות מיוחדים, בעלי זמינות מוגבלת, הכפופים לבדיקות קפדניות. ובשפה פשוטה: לסינים יהיה עכשיו הרבה יותר קשה לסחור עם החברות האמריקניות המייצרות את הפריטים הללו, הקריטיים להמשך פיתוח מחשבי העל.    

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית