פרשנות | במקום לדאוג מהדלפות - תדאגו ממודיעין גלוי 

גם אם הדיונים סביב הדלפת מבצע תקיפת הספינה האיראנית יתבררו כנכונים, מדובר ביום קודם למבצע. חוקר מודיעין גלוי אסף סימנים מחשידים שלושה שבועות טרם המבצע 

לאחר פרסום דבר המבצע הישראלי בניויורק טיימס לפיגוע בספינה האיראנית סוויז, החלו בישראל שמועות על הדלפת המבצע טרם יציאתו לפועל. הפרסום התחיל בהארץ, כאשר הטענה היא שהמידע אודות המבצע הודלף לעיתונאי ישראלי יממה קודם לביצוע המבצע.

הידיעה החלה מסכת שמועות שהגיעה לדיונים ערים בטוויטר. את הידיעה בניויורק טיימס פרסם העיתונאי רונן ברגמן, שטען בטוויטר שלא הייתה כלל הדלפה.  ״גל פרסומים וציוצים יודעי-כל סביב המקורות של הטיימס בידיעה אודות התקיפה של הספינה האיראנית. הנה הידיעה המקורית, אודותיה הפרסומים. הידיעה פורסמה כ-8 שעות אחרי התקיפה. מצויין שם כי גורם אמריקני, לא ישראלי, הוא שמסר כי ישראל עידכנה אחרי התקיפה את ארה"ב״, כתב ברגמן. 

״[...] אולי כדאי לפנות למי שאמר\טען\פרסם שהייתה הדלפה ****לפני**** הפעולה ולשאול אותו על מה מדובר. אולי שם אותה "בעיה". בלי קשר לסיפור הזה- קשה לי לתאר מצב בו כלי תקשורת יפרסם משהו על פעולה שעומדת להתבצע, כי הרי ברור שאז היא לא תקרה והפרסום יהפוך לפייק.״

הסאגה גרמה לגורמים פוליטיים לנצל את האירוע לטובת התנגחות ביאיר לפיד. או האשימו אותו בהדלפה לעיתונות טרם המבצע. זאת, כאשר בכלל לא ברור האם לפיד היה מעודכן בכלל בפרטי המבצע. היום (א) פורסם כי לפיד טס לחו״ל לפגישה מקצועית בכלל הקשורה לניהול הקמפיין שלו. 

עוד תזה שצפה ברשת היא שמי שהדליף לכאורה את המידע לעיתונאי היה יוסי כהן, ראש המוסד. לגביו, השאלה אם ידע על המבצע בטרם עת פחות רלוונטית - ראש המוסד כנראה יודע על מבצע נגד כלי שיט איראני בים האדום. זאת, מכיוון שכל תגובה איראנית תהיה מנוטרת גם על ידי המוסד. 

ברגמן ידוע בפרסומים שלו אודות המוסד, ולכן הטענות ברשת קשרו בין ראש המוסד לברגמן. שוב, מדובר בקשר נסיבתי, ללא עובדות. כאמור, ברגמן הכחיש רשמית שהייתה בכלל הדלפה ישראלית. 

לסיכום, אם צה״ל רוצה לדעת האם הייתה הדלפה, הוא יכול לעשות זאת באמצעות בדיקת פוליגרף לכל הנוגעים בפרטי האירוע. אם אכן מדובר בפגיעה בסוויז, הרי שאישים מצה״ל, כולל חיל הים ידעו על המבצע, המוסד ידע וכן גורמים בסביבתו של רוה״מ שאישר את המבצע. כרגע נראה כי הסאגה צפויה לדעוך ללא חקירה משמעותית מצד מישהו לגבי השאלה האם הודלף מידע, איזה מידע, למי ומתי. 

מודיעין גלוי

לצד שיח ההדלפה, ראוי לשים לב לפרסום של putinisavirus. מדובר בחוקר מודיעין גלוי שאסף עובדות גלויות אודות המבצע המדובר. המחקר שלו מתחיל אי שם ב11.3.2020, כשלושה שבועות טרם המבצע המדובר עם פרסום תמונה של צוללת דולפין ישראלית בקרבת אילת. 

ממשיך עם פרסום נוסף מה22 למרץ וה29 למרץ, של אותה צוללת באילת. ב2.4 נתפסה הצוללת בתמונה לווין בקרבת סעודיה. ב5.4 נתפסה שוב הצוללת בתמונה לווין, הפעם כ-140 מייל ימיים מהמטרה. ב6.4 הסוויז האיראנית נתפסה בתמונת לווין במיקום שאינו אופייני לה, ככל הנראה לאחר התקיפה המיוחסת לישראל. 

איך קשורה צוללת למוקש מגנטי שהוצמד לכלי השיט האיראני על פי הפרסומים הגלויים? ובכן, התשובה טמונה בכך שהצוללות הישראליות יודעות להוביל לוחמים של שייטת 13 שזה תחום התמחות שלהם. 

באוקטובר 2020 פרסמנו אודות אמל״ח של שייטת 13 על גבי צוללת דולפין ישראלית.  מדובר ברכב נשיאת צוללים קטן (Deep Guardian Shelter) אותו ״משגרים״ מצוללת הדולפין. הכלי משמש את הלוחמים להגיע לקרבת היעד בחשאיות, ומשמש אותם לחזור חזרה לצוללת. 

לסיכום, גם אם טענות ההדלפה יתבררו כנכונות בחקירה עתידית, עדיין מדובר ביום קודם למבצע. כפי שהראה חוקר המודיעין, קצין איסוף מנגד שיודע לעבוד עם מודיעין גלוי יכול היה לקבל סימנים מעידים כשלושה שבועות קודם לכן. 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות