העיניים של הטייס: פודי המודיעין הישראלים שמאתרים כמעט כל מטרה

אלקטרוניקה, אינפרה אדום, חיישנים, אוויוניקה, אלקטרו-אופטיקה, מכ"ם, לייזר, מצלמות משוכללות. בעזרת כל אלו הפוד רואה, מגלה, חושף, מאתר, מזהה, מצלם וגם עוקב אחר מטרה. דן ארקין סוקר את פודי המודיעין הישראלים והזרים הנפוצים בשוק

העיניים של הטייס: פודי המודיעין הישראלים שמאתרים כמעט כל מטרה

תמונה: רפאל

אפשר לראותם צמודים לכנפי מטוסי קרב או לגחון המטוס. גליל עשוי  מתכת או חומרים מרוכבים, ארוך וכבד או קצר וקל משקל, תלוי מה יש בתוכו. תוכנו של פוד מאפשר לו להיות עיניים ואוזניים של מטוס קרב, תוספת חשובה לעיניו ולאוזניו של הטייס. מה יש בו בפוד? 

אלקטרוניקה, אינפרה אדום, חיישנים, אוויוניקה, אלקטרו-אופטיקה, מכ"ם, לייזר, מצלמות משוכללות. בעזרת כל אלו הפוד רואה, מגלה, חושף, מאתר, מזהה, מצלם וגם עוקב אחר מטרה, מכוון אליה את החימוש וסוגר מעגל. הפוד ניתן להרכבה ולהסרה מהירות. 

לפני שמטוס קרב ממריא לגיחה, יצמידו אנשי הגף הטכני של טייס קרב את הפודים המתאימים לכנפי המטוס ולגחונו. המשימה היא שקובעת את סוג הפוד ותוכנו. בעת מלחמה וחירום עשוי מטוס לנחות, לשהות זמן קצר על הקרקע, מתדלקים, מחליפים פודים בזריזות, והמטוס ממריא למשימה חדשה. דן ארקין בחר חמישה פודים תוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות ותעשיות זרות.

ערכת EHUD 'אהוד': לאימון ותחקור לטייסי קרב (תעשיה אווירית ושותפות עם אלביט מערכות): פוד מותקן בכנפי המטוס ומיועד לאימון קרבות אוויר, כולל ירי חימוש מדומה, הערכת פגיעות ויכולות תחקור. מאפשר אימון חי, מדמה קרבות אוויר. בשימוש חיל האוויר הישראלי ו-18 חילות אוויר בעולם, כולל נאט"ו. עד כה סופקו 1,000 מערכות 'אהוד', השמשים רשת אימון אווירי סטנדרטי בחילות אוויר שונים.

מערכת CONDOR MS: אלביט מערכות: משפחת קונדור נישאת בפודים, מתאימה למגוון מטוסים כמו F-16 וסוחוי-30. שילוב של יכולות חישה, צילום רב-ספקטרלי ובינה מלאכותית למשימות מודיעין אסטרטגיות. צילום אלכסוני לטווחים ארוכים (LOROP). בפוד שלושה חיישנים אלקטרו-אופטיים, ייצוב ברמה גבוהה, יכולת עיבוד תמונה מתקדם מגדיל את שטח הכיסוי ביום ובלילה. המערכת מבוססת אלגוריתמיקה, למידה עמוקה, יכולת זיהוי מספר רב של מטרות, והתוצאה הסופית היא קיצור סגירת מעגל רואה-יורה. 

מיקרולייט, רפאל: מערכת פוד מבוססת אלקטרו-אופטיקה לאיסוף מודיעין, מעקב, סיור ואיתור מטרות. מתאימה בעיקר לפלטפורמות קטנות, מל"טים, ספינות אוויר ובלוני תצפית. הפוד הוא מטע"ד הציוד. במערכת יש חיישני צבע מתקדמים המאפשרים מעקב תמידי 24/7 של שטח נרחב. סמן לייזר מסייע לסגירת מעגל ירי, יכולת עיבוד מידע. זו חליפת הגנה מתקדמת, גם בסביבת הגנת סייבר.

RECCELITE רפאל: מערכת מודיעין טקטי מתקדמת לתצפית ואיסוף בזמן אמת. פוד אלקטרו-אופטי מותקן על כלי טיס בלתי מאויישים, אוסף בו-זמנית תמונות ברזולוציות גבוהות ממספר רב של חיישנים ומקורות נוספים. צילום לטווח ארוך, מייצב המאפשר צילום יציב ורציף ללא קשר לתמרון המטוס. מצבי סריקה לצילום מיטבי של כל סוגי שטח. 

פודים למטוסי קרב מתקדמים F-35 ו-F-15EX: חדשנות ותחכום בפודים היא מרכיב מרכזי במטוסי קרב מתקדמים בני דור 5. כך במטוסי F-35 אדיר (לוקהיד מרטין): הפרסום NATIONAL INTEREST בארה"ב כתב כי במטוסי 'אדיר' בחיל האוויר יש פוד מיוחד תוצרת ישראל שנועד לשבש שידורים בסביבת המטוס, וכן מערכות התרעת מכ"ם, זיהוי איומים, תקשורת נתונים ובקרת טיסה, כאשר חלק מהמערכות נמצאות בפודים.

במטוס הקרב המתקדם F-15EX (בואינג), הדומה בביצועיו  לדגם F-15 IA שמוצע לחיל האוויר הישראלי, מותקן פוד חדש עם ציוד אינפרה אדום לחיפוש מטרות, עיקוב אחריהן ושיגור טילי SIDEWINDER  להשמדת המטרה. הפוד מתאים גם למטוסי F-16 מהדגמים החדשים. החידוש בפוד זה הוא היכולת לזהות ולתקוף מטרות חמקניות שאינן נראות במכ"ם. 
 

אולי יעניין אותך גם