ביידן יוזם שינויים במדיניות מכירות נשק אמריקני לחו"ל

נשיא ארה״ב מוסיף תנאים הכוללים שמירה על זכויות אדם והומנטריות, ולא רק שיקולים כלכליים גרידא

ביידן יוזם שינויים במדיניות מכירות נשק אמריקני לחו"ל

President Joe Biden and Vice President Kamala Harris walk from the Oval Office of the White House Friday, March 12, 2021, to the Rose Garden to deliver remarks on the American Rescue Plan. (Official White House Photo by Lawrence Jackson)

הנשיא ביידן ינקוט במדיניות חדשה של יצוא נשק ומכירות נשק לחו"ל, וישתנו השיקולים למי מוכרים נשק אמריקני – נאמר בדוח שפרסמה בסוף השבוע קבוצת המחקר "המרכז למדיניות בינלאומית".

אחרי שנות הנשיא טראמפ, שבהן שיקולי מכירות נשק היו קשורות למתן משרות בארה"ב ושיקולים כלכליים, ביידן יוזם שינוי, שעיקרו התנאת מכירות נשק בשמירה על זכויות האדם, על חוקים הומניטריים ועל שיקולים אסטרטגיים ארוכי-טווח של וושינגטון, "ולא עוד שיקולים כלכליים גרידא".

הדוח קובע כי בשנה האחרונה לכהונת טראמפ נרשם שיא בעסקות נשק: חברות לוקהיד מרטין, בואינג וריית'יון לבדן מכרו בשנה זו  בסכום של 87 מיליארד דולר. ביל הרטונג, ראש חטיבת עסקות הנשק ב'מרכז למדיניות בינלאומית', אמר שמדיניות ביידן בנושא זה תהיה הרבה יותר מאוזנת ותואמת את מדיניות החוץ של וושינגטון. ביידן עצמו הודיע שממשלתו תפסיק לסייע לפעולות התקפיות במסגרת המלחמה בתימן, וכבר הושעו, ונשקפת סכנה, לעתיד עסקות נשק בנות מיליארדי דולרים עם סעודה ועם איחוד האמירויות. 

DEFENSE NEWS מוסר כי בימים אחרונים נמתחה ביקורת על ביידן אחרי שאישר מכירת טילים למצרים בסכום של 197 מיליון דולר למרות דאגת הממשל מתופעות של אי שמירה על זכויות האדם במצרים, ועל כך שמצרים לא מילאה עד כה החלטות מימי הנשיא אובמה בדבר אי שימוש במוקשים נגד אדם. 

יו"ר הוועדה לקשרי חוץ של הסנט האמריקני רוברט מננדז (דמוקרט מניו ג'רזי) ועמיתו בבית הנבחרים גרגורי מיקס (דמוקרט מניו יורק) שניהם הביעו אי שביעות רצון מעסקות נשק מסויימות לסעודיה בגלל שיקולי שמירת זכויות אדם ושיקולים הומניטריים.
 

אולי יעניין אותך גם