אחרי 63 שנים, סודן מסיימת את החרם על ישראל

קבינט הממשלה החליט לבטל את חוק החרם, כצעד נוסף להרחבת הקשרים בין המדינות. שר המודיעין, אלי כהן: ״צעד חשוב והכרחי לקראת החתימה על הסכם שלום״. התקדמות גם ביחסים של סודן עם ארה״ב

אחרי 63 שנים, סודן מסיימת את החרם על ישראל

שר המודיעין אלי כהן עם עבדל פתאח אל-בורחאן, נשיא מועצת הריבונות של סודן, ח׳רטום, ינואר 2021. צילום: מתוך עמוד הטוויטר של אלי כהן

קבינט הממשלה הסודנית החליט לבטל אתמול (ג׳) את חוק החרם על ישראל, שנחקק ב-1958 ואסר על קיום כל יחסים דיפלומטיים או עסקיים. המהלך טעון אישור סופי במסגרת מליאה משותפת של הממשלה ושל מועצת הריבונות הסודנית, המשמשת כגוף המחוקק של המדינה, אך מדובר בתהליך פורמלי בלבד. בהודעה הרשמית שפרסמה הממשלה, היא ציינה את ״עמדתה הנחרצת לגבי הקמת מדינה פלסטינית במסגרת פתרון שתי המדינות״.

ביטול החרם, צעד נוסף לאחר ההחלטה על הנורמליזציה בין שתי המדינות במסגרת ״הסכמי אברהם״ יאפשר הרחבת קשרים בין ישראל לסודן בתחומים רבים, ללא כל מגבלה חוקית. כאשר היה החוק בתוקף, היה אזרח סודני שקיים קשרים עם ישראל חשוף לעונש מאסר של עד עשר שנים או לקנס כספי גבוה.  

״זהו צעד חשוב והכרחי לקראת החתימה על הסכם השלום בין המדינות״, מסר שר המודיעין, אלי כהן. ״שיתופי פעולה יסייעו הן לישראל והן לסודן ויתרמו ליציבות הביטחונית האזורית, שהינה חיונית לפיתוח הכלכלי באזור. סודן היא מהמדינות החשובות באפריקה, והסכם שלום איתה יחזק את מעמדנו הבינלאומי ויתרום ליציבות ולשגשוג של שתי המדינות״.

במסגרת הסכם נרמול היחסים, הסירה ארה״ב את סודן מרשימת המדינות התומכות בטרור. כמו כן, כחלק מעסקת ההסרה מהרשימה השחורה, העבירה חרטום בשבוע שעבר 335 מיליון דולר שנועדו לפצות ניצולים ומשפחות קורבנות של מתקפות בטריטוריות אמריקניות - כולל הפיגועים בשגרירות ארה״ב בקניה ובטנזניה בשנת 1998 על ידי אל-קעידה, שנתמכה על ידי הדיקטטור עומאר-אל בשיר שאף סיפק מקלט מדיני לאוסמה בין-לאדן בשנות ה-90׳.  

״כעת כשסיימנו את ההליך המאתגר הזה, ניתן להתחיל פרק חדש ביחסי ארה״ב-סודן״, מסר בתגובה מזכיר המדינה האמריקני, אנת׳וני בלינקן. ארה״ב גם העניקה לסודן הלוואה בסך 1.15 מיליארד דולר, כדי לסייע לה להסדיר את חובותיה מול הבנק העולמי ולהתחיל להניע רפורמה כלכלית.