דעה | המטוס החדש 'אורון' משלים מערך מודיעין מוטס רב-שכבתי

מדובר במימוש חלק מעקרונות צה"ל בתקופה הנוכחית: שילוביות של כמה סוגי מטוסים למטרות מודיעין, קישוריות בין כל המערכות ליצירת תמונת מודיעין אחודה ושלמה בזמן אמת, וקטלניות. קטלניות אלקטרונית  
 

צילום: דובר צה״ל

לפני שנים רבות טבע אחד מראשי התעשיה האווירית, מהנדס אלקטרוניקה במקצועו, את הביטוי "דיכוי ההגנה האווירית של האויב". "דיכוי" לא בטילים ופצצות, אלא באלקטרוניקה. כך התפתחה צה"ל תורת לחימה שהופעלה בהצלחה פעמים רבות, עד עצם היום הזה: לפני שתוקפים בטילים ובפצצות מסמאים, מעוורים, מחרישים, מנטרלים ומוציאים את האויב משיווי משקלו, ורק אז מגיעים החימושים.

מטוס המודיעין 'אורון', התוספת האווירית החדשה של חיל האוויר, יודע לבצע בדיוק את "דיכוי האויב" הזה, אך בגרסה חדישה, עם ציוד, ידע וטכנולוגיות המתקדמים שיש כיום בעולם זה של איסוף מידע ומיצויו. טייסת הביון 122 בבסיס נבטים שבדרום כוללת מהשבוע הזה שלושה דגמים של מטוסי ביון – 'נחשון שביט', 'נחשון עיטם' ו'אורון'. כך מושג כיסוי רב-ממדי ורב-שכבתי, לרוחב, לאורך  ולעומק של כל גזרות הזירות הסובבות את מדינת ישראל.

המטוס 'נחשון שביט', המבוסס על מטוס מנהלים גאלפסטרים, עוסק בעיקר באיסוף מודיעין אותות. 'נחשון עיטם' מהווה בקרה אווירית מוטסת. 'אורון', אף הוא מבוסס גאלפסטרים, משלים את התמונה, תוך שימוש בטכנולוגיות חדישות כמו מערכות חישה, סנסורים מתקדמים, יכולות עיבוד, לוגריתמים מתקדמים, וחידוש – שימוש בבינה מלאכותית. 

יש לשים לב לרשימת אלו שעסקו ותרמו לפיתוח המטוס 'אורון': מפא"ת משרד הביטחון, אמ"ן, חיל האוויר, זרוע הים והתעשיה האווירית. כלומר, זה כלי טיס מודיעיני שאמור לספק צרכים של מערכת הביטחון כולה. לא רק הארכת זרוע מבצעית, אלא כלי אסטרטגי. עוד כדאי לשים לב להגדרה חדשה לביצועים של 'אורון': "שמירת עליונות מודיעינית", בדומה לציווי הוותיק של "שמירת עליונות אווירית". 

ועוד מהגדרות המטוס: "שכבת מיצוי מידע אוטומטית מבוססת אלגוריתמים מתקדמים ובינה מלאכותית": כלומר, 'אורון' יודע לעשות מה שעשו מטוסי ביון קודמים (בעולם: AWACS, EA18G GROWLER), אבל באיכות יותר גבוהה, במהירות, בזמן אמת וביכולות עיבוד ואוטומציה, כדי לתת בידי המפקדים תמונת מודיעין שלמה ומקיפה בזמן אמת, תוך כיסוי שטח ועומק.

מטוס 'אורון' בתפקיד זרוע אוויר של פיקוד העומק ומטוס סיוע (אלקטרוני) קרוב ליחידות מיוחדות, לחטיבת קומנדו וליחידות דומות. מה כוללת תמונת  המודיעין? פריסת כוחות אויב וארגוני טרור במעגלים קרובים ורחוקים, אלפי קילומטרים, כמו שהתבטא מח"א אלוף עמיקם נורקין: "מעגל שני ושלישי". רמז לרחוק, רחוק, מנבטים.

לצה"ל על שלוחותיו יש באמתחתו עוד מגוון אוספי-מעבדי ומפיצי מודיעין שיוצרים תמונת מודיעין. חלק מהאמצעים מוכרים וחלקם מסווגים. כל מטוס 'אדיר' F-35 יודע לאסוף ולהפיץ מידע, נתונים ומודיעין בזירת לחימה. לא בכדי הוא מוגדר תחנת מודיעין מוטסת.

מטוסי טייסת הביון 122, עם החבר החדש 'אורון', ימלאו משימות כאלו בשגרה, במב"ם ובמלחמה. אחת השיטות להתמודד ולגבור על אלפי קנים של חיזבאללה בדרום לבנון היא לדעת היטב "לפני ובזמן" היכן ממוקם ומסתתר כל קנה, טיל או ארטילריה כדי "לדכאם" לפני שישוגרו לעבר ישראל ולתת בידי מפקדים במטות ובמפקדות, על הקרקע, באוויר ובים, את מלוא התמונה הדרושה לפעולה צבאית. 

כשם שמדינת ישראל השכילה לבנות הגנה אווירית רב-שכבתית – חץ 2 , חץ 3, כיפת ברזל, שרביט קסמים, כך משלים המטוס החדש 'אורון' מערך מודיעין מוטס רב-שכבתי המונה כמה סוגי כלי טיס. מדובר במימוש חלק מעקרונות צה"ל בתקופה הנוכחית: שילוביות של כמה סוגי מטוסים למטרות מודיעין, קישוריות בין כל המערכות ליצירת תמונת מודיעין אחודה ושלמה בזמן אמת, וקטלניות. קטלניות אלקטרונית.  
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית