חשש: הרוסים ינצלו את צינור הגז לאירופה לטובת איסוף מודיעין

חוששים שהתשתית שיניחו הרוסים בעומק הים הבלטי בין רוסיה לגרמניה תנוצל לאיסוף מודיעין. סגן שר האנרגיה הגרמני אמר לפני כשנתיים שניתן להצמיד לצינורות טכנולוגיות חדישות

By Kremlin.ru, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=69232659

באירופה מודאגים מהפרוייקט הרוסי-גרמני הגדול, הנחת צינור גז טבעי נורד סטרים 2 להעברת גז טבעי מרוסיה לגרמניה. יש חשש שהרוסים ינצלו את מערך המינהור בים הבלטי להטמנת ציוד אלקטרוני להאזנה ואיסוף מודיעין.

עמדת גרמניה היא שיש להשלים את הנחת הצינור ולנהל את הפרוייקט בתנאי שהאיחוד האירופי יהיה מעורב בניהולו ושהרוסים יאפשרו עיקוב וניטור הפעלת הצינור. DEFENSE NEWS מדווח כי מומחים במערב טוענים שפרוייקט נורד סטרים 2 הוא פשוט סכנה אמיתית לאירופה.

חוששים שהתשתית שיניחו הרוסים בעומק הים הבלטי בין רוסיה לגרמניה תנוצל לאיסוף מודיעין. סגן שר האנרגיה הגרמני אמר לפני כשנתיים שניתן להצמיד לצינורות טכנולוגיות חדישות, וזה איום ממשי. שוודיה מביעה חששות, ושר ההגנה השוודי אמר כבר ב-2016 שהרוסים עלולים לנצל את הפרוייקט לאיסוף מודיעין. 

הים הבלטי יש הוא נתיב ימי עם תנועה ערה של ספנות מסחרית ושל אניות מלחמה. יש תמרונים ימיים רבים של נאט"ו ויש חשש שהרוסים עלולים ביום מן הימים להציב כוחות צי לאורך מערך הצינורות בתואנה של ביטחון לאומי, ואפילו לחסום את מעברי המים. פולין, חברה בנאט"ו, היא המתנגדת החריפה ביותר לצינור נורד סטרים 2. 

יש דיפלומטים שאמרו כי הסכנה היא שרוסיה עלולה לנצל כספים שתרוויח מהעברת גז לגרמניה כדי להרעיל מתנגדי משטר כמו סקריפל ונבלי, ליזום אינפורמציה כוזבת, להתערב במהלכים דיפלומטיים, ואפילו ליזום תקיפות סייבר או תקיפות צבאיות.  

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית