חסימת תעלת סואץ: בפעם הבאה, זה עלול להיות טרור

דוח של מכון ראנד קבע כבר בשנת 2013 כי ניתן בקלות להפוך אניית סוחר ישנה לכלי תקיפה ימי אוטונומי נשלט מרחוק, גם באמצעות תקשורת לוויינית

חילוץ האנייה Ever Given מתעלת סואץ. צילום: Suez Canal Authority

חסימת תעלת סואץ על ידי אניית המכולות הענקית היתה תאונה, אולם בפעם הבאה עלולה חסימת מעבר מים להיגרם בכוונת תחילה כפיגוע מלחמה או טרור.

המהנדס וחוקר מכון RAND  סקוט סוויץ, מפרסם ב-DEFENSE ONE סקירה של חסימת נתיב שיט על ידי כלי שיט כשיטת לחימה עתיקת ימים. היו פעולות כאלו כבר לפני אלף שנים. הבריטים השתמשו בשיטה בשתי מלחמות העולם. ואילו בשנת 2014 חסמו הרוסים את הכניסה והיציאה מנמל בחצי האי קרים על ידי הטבעת שתי אניות ישנות, וכך לכדו את רוב אניות הצי האוקראיני בתוך הנמל, דבר שהקל על ההשתלטות על קרים.

בהיסטוריה המקצועית נזכרות שיטות רבות של לחימה וטרור באמצעות חסימת מעברי מים: ניתן לשחד צוות של אנייה להתנגש בכוונה בדופן או בקיר של מעבר מים ולחסום אותו. היום ניתן לבצע תקיפת סייבר שתשתק מנגנון היגוי של אניה ותמנע ממנה לזוז. אניות שטח וצוללות תקועות מהוות מטרה נייחת מצוינת לתקיפות טילים או מטוסים.

קיים קושי רב לזהות ולאתר כלי שיט שלצוותו יש כוונות תקיפה. אניות סוחר הן כבדות, וקשה לעצור אותן. ניתן להסתיר בתוך אנייה גדולה חומרי נפץ וחימושים שונים, ולהפעילם מרחוק. ניתן להסתיר בתוך אנייה ציוד אלקטרוני שיחסום וישבש שידורים של ספינות שינסו לשחרר אנייה תקועה בכוונת תחילה ולהזיז אותה. ניתן להשתיל נוזקת סייבר במערכת האלקטרונית ובמערכת ההיגוי של אנייה.

דוח של מכון ראנד קבע כבר בשנת 2013 כי ספינות בלתי מאויישות ניתן להפעיל כחלק מתכנית תקיפה. בנקל ניתן להפוך אניית סוחר ישנה לכלי שיט אוטונומי נשלט מרחוק או אפילו לשלוט בכלי שיט כזה באמצעות תקשורת לוויינית.

בימים האחרונים, מסכם חוקר מכון ראנד, הוכח כיצד אניית אחת יכולה לגרום להוצאות כספיות אדירות ולנזקים לסחר העולמי. הרוסים הוכיחו בחצי האי קרים אלו נזקים יכולות לגרום שתי אניות ישנות שטובעו בכניסה לנמל. תנועת אניות בנתיבי הסחר בים היא פגיעה, בספינות בלתי מאויישות אוטונומיות יש פוטנציאל של סכנה, ואילו אמצעי ל"א  וסייבר עלולים לעודד שימוש זדוני קטלני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית