מתרחב הפער האידאולוגי בין ארה"ב לסין

ביידן רוצה להקים "ברית דמוקרטיות", וסין מבקשת להקים ארגון נגדי בתגובה. בייג׳ינג חותרת להציב את עצמה כמאתגרת מובילה של הסדר העולמי החדש בעולם הדמוקרטי

הנשיא הסיני שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב (סגן הנשיא בעת צילום התמונה) ג׳ו ביידן, 2015. צילום: שגרירות סין בארה״ב

מתרחב הפער האידאולוגי בין בייג'ין לבין וושינגטון: הנשיא ביידן צופה מאבק בין המדינות הדמוקרטיות לבין יריבותיהן, ולכן הוא מבקש ליצור "ברית של הדמוקרטיות". בתגובה פועלת סין להקים ברית מדינות משלה.

ה״ניו יורק טיימס״ סוקר את המאבק האידאולוגי המתעצם בין שתי המעצמות ופעילות סינית, שיש מגדירים אותה "חתרנית": שר החוץ הסיני וואנג יי הצטרף באחרונה לעמיתו הרוסי סרגיי לברוב בפרסום הודעת גינוי ל"מעורבות מערבית והטלת סנקציות". לאחר מכן הגיע שר החוץ הסיני למזרח התיכון כדי לבקר אצל בעלות ברית של ארה"ב, כמו סעודיה, ומשם נסע לטורקיה ולאיראן, עמה חתם על הסכם בנושאי השקעות.

המסר של סין ברור, כותב ה״ניו יורק טיימס״: סין חותרת להציב את עצמה כמאתגרת מובילה של ה"הסדר העולמי החדש בעולם דמוקרטי", כפי שארה"ב רואה זאת, סדר המבוסס על עקרונות של דמוקרטיה, כיבוד זכויות האדם וכיבוד החוק והמשפט. "סדר זה", אמר שר החוץ הסיני לעמיתו הרוסי לברוב בפגישתם בעיר גווילין, "אינו מייצג את הקהילה הבינלאומית".

לעומת זה, הנשיא ביידן, במסיבת העיתונאים הנשיאותית הראשונה שלו, הדגיש שמדיניות החוץ שלו תתבסס על תחרות גיאו-פוליטית בין צורות ממשל שונות זו מזו, והשווה את שר החוץ הסיני לפוטין. ביידן אמר כי מתחולל "אתגר של מאבק בין דמוקרטיות לבין אוטוקרטיות במאה ה-21".

שר החוץ הסיני טען כי 80 מדינות חברות בוועדה לזכויות האדם של האו"ם הביעו תמיכה בצעדי המעצר והרדיפה של המוסלמים האויגורים במערב סין, פעולה שארה"ב הגדירה טבח עם, ג'נוסייד.

ממשל ביידן ניסה בתחילה להגיע לשת"פ עם סין, בניגוד למצב ששרר בימי הנשיא טראמפ, אך גישה זו לא עלתה יפה: רק בשבוע שעבר הכריזו ארה"ב, בריטניה, קנדה והאיחוד האירופי על הטלת סנקציות על פקידי ממשל סיניים בעקבות אירועי המיעוט האויגורי בסין. בייג'ינג  גינתה קשות החלטה זו והטילה סנקציות משלה על כמה אנשי מדע ומלומדים בבריטניה ובאיחוד האירופי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית