סקר פלסטיני: ברגותי המועמד המוביל לנשיאות, פתח וחמאס צמודים

על פי הסקר, כמעט 80% מבעלי זכות הבחירה צפויים להשתתף בבחירות הפלסטיניות. מרבית הנשאלים אינם מאמינים כי מדינה פלסטינית תקום בשנים הקרובות

מעצרו של ברגותי במהלך מבצע ״חומת מגן״, 2002. צילום: דובר צה״ל

מרוואן ברגותי צפוי לקבל את מספר הקולות הגדול ביותר בהתמודדות בבחירות הקרובות לנשיאות הפלסטינית, כך אמר מנהל המרכז הפלסטיני למדיניות וסקרים (PCPSR), חליל שיקאקי, בהתבסס על הסקר האחרון של המרכז, שנערך בין ה-14 ל-19 במרץ וכלל 1,200 נשאלים מ-120 מיקומים שונים הנמצאים תחת שליטה פלסטינית. הבוקר (ד׳) הודיע ברגותי רשמית על כינון רשימה עצמאית בראשותו, לאחר שבועות של מסרים בנושא ממקורביו. הסקר, כמובן, התייחס למועמדות באופן תיאורטי אך כאפשרות ריאלית. 

בשיחה עם ה-Palestine Chronicle, מנתח שיקאקי את תוצאות הסקר. לדבריו, אם ברגותי יוביל רשימת בחירות עצמאית, ולפתח ולחמאס יהיו רשימות נפרדות גם כן, אזי 79% מבעלי זכות הבחירה ישתתפו בבחירות לפרלמנט. ביום ב׳ השבוע פורסם כי אכן יגישו שתי רשימות נפרדות.

שיקאקי מוסיף, כי על פי הסקר יעניקו 27% מהמצביעים את קולם לרשימת חמאס, 24% לפתח, 20% לברגותי, ו-7% לרשימתו של מוחמד דחלאן. לגבי המועמד המועדף לנשיאות, יבחרו 22% בברגותי, 14% בהנייה, 9% בנשיא הנוכחי מחמוד עבאס, ו-7% בדחלאן.

בנוגע לישראל, 51% מהנשאלים השיבו כי ישראל לא תאפשר לחמאס להקים ממשלה בגדה המערבית לעומת 11% בלבד שסבורים כי ישראל כן תאפשר זאת. בנוגע לפתרון שתי המדינות, 40% מהנשאלים תמכו בגישה זו, לעומת 57% שהתנגדו. ואולם, 77% מהנשאלים סבורים כי הסיכוי להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל בחמש השנים הקרובות הוא קלוש עד חסר סיכוי.

בתנאים הנוכחיים, רוב של 58% מתנגד לחידוש ללא תנאי של המו״מ עם ישראל, לעומת 28% שתומכים. בנוגע למדיניות ספציפית, 66% מהנשאלים תמכו בהצטרפות לארגונים בינלאומיים, 59% בהתנגדות לא אלימה, 43% בחזרה לעימותים מזוינים ולאינתיפאדה, 42% בפיזור הרשות, ו-33% תמכו בנטישת פתרון שתי המדינות ויצירת מדינה משותפת לפלסטינים ולישראלים.

בינואר השנה הכריז עבאס על קיום בחירות ברשות הפלסטינית, לראשונה זה 15 שנה, והן יתקיימו בשלוש פעימות: ב-22 במאי (לפרלמנט), ב-31 ביולי (לנשיאות) וב-31 באוגוסט (למועצה הלאומית הפלסטינית). הפלגים הפלסטינים השונים, ובראשם פתח וחמאס, קיימו כבר שני סבבי שיחות בקהיר במטרה להגיע להסכמות ולהבנות בנוגע להליך הבחירות וליום שאחרי.

ברגותי מרצה חמישה מאסרי עולם ועוד 40 שנה בכלא הדרים, לאחר שהורשע בחמישה מעשי רצח של ישראלים ובעוד ניסיון לרצח. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית