מחריפה המתיחות בין סין לפיליפינים

המיליציות הימיות הסיניות השתלטו על איי נוסף בים סין הדרומי, בתוך השטח הימי הכלכלי של הפיליפינים. בסוף השבוע האחרון, הודיע שר ההגנה הפיליפיני כי הצבא יגביר נוכחותו באזור

צילום: מתוך אתר האינטרנט של משמר החופים הפיליפיני

הצבא הפיליפיני שולח מטוסי קרב קלים על בסיס יומיומי כדי לעקוב אחר מאות ספינות סיניות הנמצאות באזור הכלכלי הבלעדי שלה בים סין הדרומי, כך הודיע בסוף השבוע שר ההגנה הפיליפיני, דלפין לורנזאנה. עוד הוסיף, הוסיף כי הצבא יגביר את נוכחותו באזור כדי לערוך ״סיורי ריבונות״, למול ה״נוכחות המאיימת״ של הספינות הסיניות. 

מוקדם יותר החודש, השתלטו 220 כלי שיט של מיליציות הסיניות על אחד מהאיים, ה- Julian Felipe Reef, הנמצא בשליטת הפיליפיניים. סירות הדייגים של המיליציות הסיניות ניצלו את החשיכה ואת אי-ערנותו של חיל הים הפיליפיני, עלו על האי והקימו עליו מחנה אוהלים מאולתר.

האי Julian Felipe, הידוע בשמו Whitsun Reef, הוא אחד מהאיים הגדולים באזור הטריטוריאלי הפיליפיני, ואורכו כ- 7 ק"מ. האי נמצא כ- 90 ק"מ מהאי הסיני הקרוב לו, Mischief Reef, אחד מיני רבים עליהם השתלט הצבא הסיני בשנים האחרונות. על האי Mischief Reef הוקמו לאחרונה בסיסים של חיל האוויר ושל חיל הים הסיני.

לאור חוקי שמירת השיט הבינלאומי, ה- UNCLOS, לא יכול לפעול חיל הים הפיליפיני לפעול כנגד סירות הדייגים, שלכאורה עוסקות בפעילות דיג אזרחית "תמימה".

פעילות מיליציות הדייגים הסינית אינה חדשה. הממשלה הסינית פועלת מזה כמעט עשור שנים להשתלטות על איים בים סין הדרומי, גם כאלו אשר נמצאים בשטחים טריטוריאליים של מדינות האזור. לטענת הסינים ובניגוד להחלטות או"ם בנושא, כ- 90% משטחי ים סין הדרומי שייך לסין.

על מנת ליישם את מדיניותה שולחת לאזורי הים הסיני סירות דיג, הפועלות במסגרת כוח ימי של מיליציות מאורגנות ומופעלות על ידי הצי הסיני.

הדייגים עולים על איים, מתיישבים בהם באופן "זמני", וכך צעד אחר צעד מגיעים אליהם כוחות צבא סיניים ("להגנת הדייגים"), ובונים עליהם בסיסי צבא קבועים.

הצעדים הסיניים גורמים למתיחות צבאית ומדינית באזור כולו, בו מעורבת גם ארצות הברית, המפעילה את ציי המלחמה שלה באזור בניסיון להתגבר על הצעדים הסיניים האגרסיביים.

לפני כחודשיים פרסמה סין חוק חדש, המתיר לחיל הים שלה ולמשמר החופים לפתוח באש ולעשות ככל הנדרש מהם על מנת להגן על אינטרסים חיוניים של סין, לרבות על האיים עליהם השתלטה סין. החוק החדש מתיר לכוחות הים הסיניים אף לעלות על כלי שיט אזרחיים ולפעול מולם צבאית. החוק הסיני נוגד את חוק השיט הבינלאומי, ה- UNCLOS.

משרד החוץ הפיליפיני הוציא תלונה רשמית כנגד סין באו"ם, אך ככל הנראה תלונה זו תישאר תלויה באוויר וללא מענה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית