הסינים מפעילים סוכנים כפולים בנאט"ו ובאיחוד האירופי

על מנת שלא לעורר חשד, מקבלים הסוכנים תשלום נמוך יחסית, אך מפוצים באמצעות תשלום עבור טיולים ברחבי העולם, מלונות פאר ושאר תענוגות החיים

בניין סוכנות המחקר הימית של נאט״ו. צילום: מתוך אתר נאט״ו

בראשית חודש מרץ עדכנה נאט"ו כי תפסה סוכן כפול, שהופעל על ידי סין ורוסיה בסוכנות המחקר הימית של נאט"ו באיטליה תמורת כ- 20,000 דולר.

סוכנות המחקר הימית של נאט"ו מבצעת מחקרים אודות כלי שיט, אמצעי לחימה ומערכות לחימה של רוסיה וסין. האחרונה החלה בהפעלת הסוכן לאחר שכבר פעל בשירות רוסיה. הסוכן, מדען אסטוני בשם טארמו קוטס, היה סגן מנהל מכון המחקר הימי. הוא פעל מספר שנים עד שנתפס, הואשם ונכלא למשך ארבע שנים.

על מנת שלא לעורר את חשדות השלטונות ורשויות המס באסטוניה, התשלום שהועבר אל קוטס בתמורה למידע שמסר היה נמוך יחסית. על מנת לפצות אותו, שילמו לו הסינים עבור טיולים בעולם, מלונות פאר, מסעדות יוקרה ותענוגות אחרים.

הפעלתו של קוטס אינה שונה מגיוסם של סוכנים אחרים על ידי סין. הסינים למדו את הלקחים מתפיסתם של מרגלים "בכירים" בשנות השישים עד השמונים, אשר קיבלו סכומי עתק על ידי הק.ג.ב הרוסי ונתפסו על ידי רשויות סיכול הריגול בארה"ב ובמדינות אירופה.

הסינים הבינו, כי הסוכנים לידיהם מגיעים סכומי ענק במזומן, מבזבזים אותם לרוב באופן המעורר חשד אצל רשויות המס במדינותיהם, וכך הם נתפסים. על כן התשלומים לסוכנים המופעלים על ידי סין הם נמוכים יחסית, אך הסוכנים כאמור מקבלים פיצוי בדרכים אחרות.

שירות המודיעין הסיני מעדיף לרוב להפעיל סוכנים על רקע אידאולוגי, אותם קשה יותר לאתר ולגייס, אך הפעלתם מבטיחה מודיעין איכותי יותר, לאורך זמן רב יותר, ובאופן בטוח יותר מאשר הפעלה של סוכנים אשר המוטיבציה שלהם מבוססת על כסף. כסף אינו מהווה מניע לפעולה, אך הוא משרת מניעים פסיכולוגיים ונפשיים אחרים של הסוכנים אותם מגייסים, ובכך הוא תומך במאמצי הגיוס וההפעלה של הסוכנים.

העניין המעניין כאן, מעבר לשיטות ההפעלה הסיניות, הוא שהרוסים חולקים עם הסינים מאתרים והצבעות (מידע אודות סוכנים או כאלו שהם בעלי פוטנציאל להיות סוכנים), ומאפשרים לסינים להפעיל סוכנים אותם הם מפעילים בעצמם או שהייתה להם כוונה להפעיל. עניין זה מצביע על שיתוף פעולה מודיעיני עמוק בין סין ורוסיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית