עבאס: מברך על קריאת הקוורטט להחייאת המו״מ, קורא לקיום ועידת שלום בינלאומית

במקביל, קרא לקהילה הבינ״ל להפסיק את צעדיה החד-צדדיים של ישראל בגדה ובמזרח ירושלים. הסוף השבוע האחרון, הודיעה ארה״ב כי תעביר לפלסטינים 15 מיליון דולר עבור סיוע הומטרי למלחמה בנגיף הקורונה

פגישה בשנת 2014 בין מחמוד עבאס לבין הנשיא דאז ברק אובמה וסגן הנשיא דאז (והנשיא כיום), ג׳ו ביידן. צילום: Pete Souza, the White House

הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס בירך על קריאת הקוורטט להחייאת המשא ומתן על ישראל בהתבסס על פתרון שתי המדינות, וקרא לקיים ועידת שלום בינלאומית בהקדם האפשרי. עבאס אמר את הדברים במהלך פגישה של הועד המרכזי של הפתח שנערכה ברמאללה ביום חמישי האחרון. במקביל, הוא קרא לקהילה הבינלאומית להתערב ולהפסיק את צעדיה החד-צדדיים בגדה ובמזרח ירושלים, שמטרתם ליצור עובדות בשטח ולהפכם לאזורים יהודים, כך על פי סוכנות הידיעות הפלסטינית ״וואפא״.

עבאס הדגיש בפני הנוכחים בפגישה את החשיבות הגדולה עבור הפלסטינים בתמיכה בינלאומית. להזכיר, כי רק בשבוע שעבר חידשה ארה״ב את תמיכתה בפלסטינים לאחר ארבע שנים קרירות מצד ממשל טראמפ שהגיעו לשיאן בנתק מוחלט ובסגירת נציגויות הדדית, כאשר הנשיא ג׳ו ביידן הודיע שיעביר 15 מיליון דולר בכספי סיוע  על מנת לסייע במלחמה בנגיף הקורונה. עבאס, שעומד בפני בחירות שיתקיימו בחודש מאי (לפרלמנט) ויולי (לנשיאות), מעוניין לחזק את מעמדו בפני האמריקנים ויתר השחקנים הבינלאומיים בעלי האינטרסים במזרח התיכון, ולהוכיח כי הוא מנהיג פרגמטי שיש להתייחס אליו.

״מאז חודש ינואר, ההתקשרות הדיפלומטית שלנו (עם הפלסטינים) מונחית על ידי הנחת היסוד כי על התקדמות בת קיימא לקראת שלום להתבסס על התייעצויות אקטיביות עם שני הצדדים״, אמרה ביום ה׳ שגרירת ארה״ב באו״ם, לינדה תומאס-גרינפילד. בנאום בפני מועצת הביטחון, הכריזה השגרירה על חידוש היחסים של ארה״ב עם הפלסטינים ושטחה את הקווים הכלליים לכך, הכוללים בעיקר ״פיתרון בהסכמה הדדית של שתי מדינות, בו ישראל חיה בשלום ובביטחון לצד מדינה פלסטינית בת קיימא״.

למול הממשל החדש ניצבים אתגרים בנוגע לחידוש היחסים עם הפלסטינים. בשנת 2018 הועבר בקונגרס ״חוק טיילור פורס״, האוסר על העברת סיוע ישירות לרשות כל עוד היא משלמת משכורת למחבלים. טיילור פורס היה סטודנט אמריקני שנרצח בפיגוע ביפו במרץ 2016, בעת ששהה בארץ במסגרת חילופי סטודנטים. הסיוע האמריקני ההומניטרי, שיועבר דרך ארגונים לא ממשלתיים ולא יינתן ישירות לרשות עצמה, אינו מפר חוק זה, שהנשיא ביידן כבר הודיע שבכוונתו לשמר. כמו כן, ממשל טראמפ העביר תיקון לחוק המאבק בטרור, שיאפשר לחלוט מאות מיליוני דולרים מהרשות אם תקיים נציגות כלשהי על אדמת ארה״ב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית