צפון קוריאה מעלה הילוך מול ממשל ביידן

בליל חמישי שיגר צבא צפון קוריאה שני טילים בליסטיים במסגרת ניסוי שערך, תוך שהוא מפר את החלטות האו"ם. שיגור הטילים, השני מזה חודשיים, מעלה דאגה רבה בקרב מדינות האזור

צילום: North Korean Central News Agency

לאחר כשנה רגועה במתיחות מול צפון קוריאה, בוצעו שני ניסויי ירי טילים בליסטיים במהלכו של שבוע אחד. במהלך שני הניסויים נורו סה"כ ארבעה טילים בליסטיים קצרי טווח. הטילים נפלו לים בטווח של כ- 450 ק"מ ממקום השיגור. 

ניסוי הירי התרחש זמן קצר לאחר שארצות הברית ודרום קוריאה סיימו תרגיל משותף רחב היקף, ועל פי טענות צפון קוריאה כחלק מזכויותיה להגנה עצמית.

עם כניסתו של ביידן לשלטון והשקט היחסי ששרר באזור, הכריזה ארצות הברית, כי היא תשקול את מדיניותה כלפי תוכנית הגרעין של צפון קוריאה והסרת הסנקציות עליה.

ירי הטילים בוצע זמן קצר לאחר הבטחתה של יפן, כי המשחקים האולימפיים יתקיימו כסדרם למרות נגיף הקורונה. יושהידו סוגה, ראש הממשלה היפני, הגיש תלונה רשמית כנגד צפון קוריאה לסין. ירי הטילים הראשון עבר בשלווה יחסית וארצות הברית החליטה להגיב רק לאחר השיגור השני, בהתייחסה אליו כ"הפרה בוטה של החלטות האו"ם".

בינואר האחרון, זמן קצר לאחר כניסתו של ג'ו ביידן לתפקידו, הכריז קים ג'ונג און, מנהיגה הבלתי מעורער (בינתיים) של צפון קוריאה, כי יש ביכולתו לצייד את מערך הטילים הבליסטיים קצרי הטווח שלו בראשי קרב גרעיניים.

מערך הטילים הבליסטיים של המדינה, כמו יכולותיה הצבאיות האחרות, מתבסס על פיתוח רב שנים משותף עם סין ואיראן, בתמיכה רוסית, ומביא לארסנל המדינה הקומוניסטית את מיטב הטכנולוגיות הסיניות. בעקבות המהלך הצפון קוריאני התכנסה לישיבת חירום המועצה לביטחון לאומי של דרום קוריאה, הפועלת בחסות אמריקאית.

ובעוד ממשלו של ביידן בודק, בוחן, מהרהר, לא מחליט ולא קובע, שולח המנהיג הצפון קוריאני אות נוסף, פיתיון נוסף על לוח השחמט האסייתי, על מנת לבחון את רמות הסף של ביידן, ולבחון את עמדותיה של ארצות הברית ביחס לגרעין והסרת הסנקציות על צפון קוריאה.

קים ג'ונג און אינו ממתין לביידן, ושולח מסר מאיים למדינות האזור, יפן, דרום קוריאה ולארצות הברית, שפני הדברים ייקבעו במידה רבה על פי רצונו שלו והקצב אותו הוא מעוניין להכתיב, בדגש לכוח המיקוח שיש בידיו לשיחות הגרעין, במידה ויתחדשו. 

קים ג'ונג און מעמיד את ביידן למבחן נוסף, בה בעת שביידן נאלץ להתמודד עם המדיניות הסינית בים סין הדרומית, ההולכת ונעשית אגרסיבית יותר, הזוכה גם היא לכמעט שתיקה רמה מהבית הלבן.

דוברי משרדי החוץ של סין ורוסיה, ביקשו להרגיע את הרוחות ומסרו בהודעותיהם, כי על המדינות לפעול למען השלום והביטחון בחצי האי. דובר משרד החוץ הרוסי מסר, כי נדרש לעצור את מירוץ החימוש באזור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית