חולצה האנייה התקועה בתעלת סואץ

אניית הסחר Ever Given, שאורכה 400 מטר, נתקעה בתעלת סואץ לפני שישה ימים, וגרמה לחסימת את אחד מנתיבי הסחר החשובים בעולם. עוד לא ברור מתי ישתחרר פקק מאות הספינות הממתינות לעבור בתעלה

ניסיונות החילוץ של Ever Given, בשבוע שעבר. צילום: Suez Canal Authority

פקק התנועה הימי הגדול ביותר בעולם: בתום ששה ימים והפסדים של מיליארדי דולרים בסחר הימי חולצה הלילה אניית המכולות הענקית EVER GIVEN מדופן החול של תעלת סואץ. מוקדם בבוקר החלו להפעיל את מנועיה, ורשות תעלת סואץ מקווה שבקרוב תפליג האניה לדרכה ותשחרר מאות אנויות הממתינות לתורן לעבור בתעלת סואץ. אורך האונייה 400 מטר - כמו ארבעה מגרשי כדורגל. 

האנייה נתקעה בתעלה בעת סופת חול ורוחות עזות, מסר ג'ורג' סוואט, דבר רשות תעלת סואץ, והוסיף כי "נוצר מצב של חוסר אפשרות לשלוט באנייה", התקועה מאז יום שלישי שעבר סמוך לכניסה הדרומית לתעלה. 15 אחוזים מהסחר הימי העולמי עוברים דרך קבע בתעלת סואץ, וקרוב ל-300 אניות ממתינות עתה להיכנס לתעלה. חלק מהן הסתובבו ושינו  מסלול.

עד כה הצליחו גוררות לסלק 20 אלף טונות של חול סביב חרטום ה-Ever Given, מסר פטר ברדובסקי, מנהל החבrה ההולנדית בוסקליס, שהיא בעלת חברת  Smitsalvage, המתמחה בחילוץ אניות. בסוף השבוע אמורות היו להגיע לאזור עוד גוררות בנות 400 טונות לסייע בעבודות החילוץ.

כבר עתה כמעט והוכפלו מחירי ההובלה הימית של נפט ונחסמו שרשרות אספקת נפט גלובלית, דבר המאיים על חברות רבות הסובלות זה כשנה מניזקי הקורונה, כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס. מחיר הנפט הגולמי כבר טיפס בשיעור של 2.85 אחוזים.

ה״ניו יורק טיימס״ ורויטרס מדווחים כי הועלו  כמה רעיונות לחילוץ האניה, שבה מטען מכולות בגובה של תשע קומות: ניתן לפרוק ממנה מכולות כדי להקל על משקלה, אך זה מבצע מסובך ואיטי; ניתן לשאוב ממנה כמויות עצומות של מים שנועדו לשמור על איזונה. כל השיטות הללו יימשכו זמן רב, הן יקרות, ובינתיים נסתם נציב הסחר הימי מהחשובים בעולם. רוסיה כבר ניצלה את המצב והציעה לאניות סחר להפליג דרך "המעבר הארקטי" באזור הקוטב הצפוני.

כמה ספינות  כבר הסתובבו והחלו במסע ארוך סביב יבשת אפריקה וכף התקווה הטובה, שיביא אותן לנמלי אירופה בעוד כשבועיים ימים. בתעלה ממתינות כ-300 אניות,  מהן 65 אניות מכולות, 63 אניות מטען כללי ו-23 אניות נושאות גז נוזלי. ארה"ב הציעה את עזרתה במשלוח ציוד מיוחד לחילוץ אניות.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית