דעה | המוסד הישראלי מנסה לשבש את המו״מ על הסכם הגרעין 

כנראה, באמצעות הדלפות לכלי תקשורת בחו״ל, מנסה ישראל לשבש את המו״מ על הסכם הגרעין בין ממשל ביידן לטהרן

Official White House Photo by Adam Schultz

על פי פרסום של הטלגרף הבריטי, ״גורמי מודיעין מערביים״ גילו כי איראן מסתירה במכוון מרכיבי מפתח בתוכנית הגרעין שלה מפקחי האו"ם. מרכיבים שיכולים לשמש לייצור נשק גרעיני. הציוד המוסתר מפקחי האו"ם כולל מכונות, משאבות וחלפים לצנטריפוגות. 

בנוסף, חומרים כמו סיבי פחמן, המשמשים לייצור צנטריפוגות מתקדמות, מאוחסנים גם באתרים סודיים באיראן המנוהלים על ידי משמרות המהפכה. גורמי המודיעין סבורים כי החומר, שאמור להיות מוכרז בפני פקחי האו"ם על פי תנאי הסכם הגרעין האיראני מ -2015, מאוחסן ב-75 מכולות.

המכולות מנוהלות על ידי הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן (AEOI). על פי תמונות עדכניות שנאספו על ידי לווייני מודיעין, חלק מהמכולות אוחסנו במתקן המרת האורניום של AEOI בעוספהאן. על פי תנאי הסכמות הגרעין (JCPOA), נדרשת איראן לחשוף את כל הציוד והחומרים הקשורים לפעילות הגרעינית של איראן. 

עם זאת, נספח T, זה שנותן לפקחי האו״ם אפשרות לנטר גם בסיסים סודיים או צבאיים, מעולם לא מומש ולא נאכף. כך שהפליאה של שירותי המודיעין בעת זו, בהקשר זה, לא ברורה. בשנה שעברה הצטרפה בריטניה לארה"ב, גרמניה וצרפת בגנות איראן בגין מניעת גישה לשני אתרי גרעין מרכזיים.

"הגילויים החדשים שאיראן מנסה להסתיר אלמנטים חיוניים בתכנית הגרעין שלה מהעולם החיצוני מלמדים כי לטהרן אין כוונה לעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומיות בתנאי הסכם הגרעין", אמר גורם בכיר במודיעין מערבי. "זו עוד אינדיקציה לכך שהמשטר נותר מחויב לרכישת נשק גרעיני."

גורמי המודיעין סבורים שחלק מהציוד המוחזק כעת במיכלי האחסון כבר היה בידי איראן לפני הסכם הגרעין בשנת 2015, בעוד רכיבים אחרים נרכשו בשוק השחור בניגוד להסכם. חלק ניכר מהציוד היה מאוחסן במחסנים בעוספהאן עד לאחרונה, אז הוא הועבר למתקנים אחרים ולא ידועים.

אחת השאלות העומדות לפתח אותו שירות ביון שהדליף את הפרטים כעת, היא למה כעת? אם המידע היה ידוע בעקבות גניבת הארכיון הגרעיני, מה הוא מחדש כעת? הרי ארה״ב כבר מכירה אותו מימי טראמפ. אם מדובר במידע חדש, שאינו קיים בארכיון, האם שירותי הביון האמריקאים לא מכירים אותו? האם הם אמורים להכיר אותו מקריאה בטלגרף הבריטי? 

מכאן, ההנחה היא כי המידע אינו מחדש לאמריקאים כלום. ולכן אינו צפוי להשפיע על צוות המו״מ של ביידן מול איראן. מטרתו, ככל הנראה, היא ״לתקוע אצבע בעין״ לביידן, באמצעות הפיכה של מידע זה לציבורי, במטרה שיביא ללחץ ציבורי על ממשל ביידן לא לחזור להסכם הגרעין מ2015. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית