סעודיה הציגה יוזמה להפסקת האש בתימן

על פי ההצעה עליה הכריז שר החוץ הסעודי, שדה התעופה המרכזי ייפתח מחדש, והמיסים שנצברו מייבוא נפט דרך נמל חודידה יופקדו בחשבון משותף. החות׳ים: אין בהצעה שום דבר חדש

מורדים חות׳ים בצנעא, פברואר 2021. צילום: REUTERS/Khaled Abdullah/file

סעודיה הכריזה אתמול (ב׳) על הצעה להפסקת אש עם המורדים החות׳ים בתימן, לאחר מלחמה בת שש שנים שהובילה למשבר ההומניטרי החמור ביותר בעולם כיום. במסגרת ההצעה מדובר גם על פתיחתו מחדש של שדה התעופה המרכזי (הנשלט על ידי המורדים) למספר טיסות, ועל יצירת חשבון בנק משותף ונגיש עבור המורדים והממשלה המוכרת, בו יופקדו המיסים והאגרות שנצברו מייבוא נפט דרך נמל חודידה, הנמצא אף הוא תחת שליטת המורדים. סעודיה האשימה את המורדים בעבר בגניבת כספים אלה

לאחרונה הגבירו מאוד המורדים, הנתמכים על ידי איראן, את מתקפותיהם על מטרות סעודיות, במיוחד על אתרי נפט, שדות תעופה ומתקנים צבאיים, וישנה גם התלקחות של הלחימה באזור מאריב שבשליטת המורדים. סוכנות הידיעות איי.פי מעדכנת, כי ביום ראשון נורו טילים של הקואליציה בראשות סעודיה על בירת תימן, צנעא.

תקיפה נוספת גרמה נזק למפעל לייצור מזון בעיר הנמל חודיידה – מצב חמור במיוחד במדינה בה כמעט 80% מהאוכלוסייה מרוויחה פחות משני דולרים ביום, וש-400 אלף מילדיה מתחת לגיל חמש עלולים למות מתת-תזונה בשנה הקרובה, על פי דו״ח עדכני של האו״ם.

״אנחנו רוצים שהתותחים ישתתקו״, אמר שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, במסיבת עיתונאים. ״זה תלוי בחות׳ים עכשיו. אנחנו מוכנים להתחיל היום. אנו מקווים שנוכל להפסיק את האש באופן מיידי, אך חובת ההוכחה מוטלת עליהם״. בן פרחאן הוסיף כי תכנית הפסקת האש תוצג הן בפני החות׳ים והן בפני הממשלה הגולה שיצטרכו לקבל את ההצעה, תוך מעורבות של השליח האמריקני המיוחד, מרטין גריפית׳ס.

יצוין, שלפני כשנה הכריזה סעודיה על הפסקת אש חד צדדית, שלא צלחה. גורם אנונימי מקרב החות׳ים אמר לאיי.פי כי אין חדש בהצעה הסעודית הנוכחית, שכן לא מדובר על הסרה מוחלטת של המצור הימי והאווירי.

ארה״ב של ממשל ביידן לוחצת מאוד לסיים את הלחימה בתימן. במסגרת המאמצים, הסירה וושינגטון את החות׳ים מרשימת ארגוני הטרור הזרים, אליה הוכנסה בשלהי כהונת טראמפ, וכן הקפיאה עסקאות נשק עם ריאד. לאחר ״תור הזהב״ אותו חוותה בממשל טראמפ, זוכה סעודיה לכתף קרירה למדי מצד ארה״ב, והיא מנסה לשקם את תדמיתה. הפסקת אש בתימן תוביל לתוצאות הרצויות, ותציב את ריאד בצד הנכון של ההיסטוריה (והעתיד) עבור האמריקנים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית