המלחמה על הכספים המוקפאים של איראן 

מעל עשרה מיליארדי דולרים השייכים לאיראן מוקפאים בבנקים בסיאול ובגדד. מאז עליית ביידן לשלטון מתנהל מו״מ בין הצדדים לשחרור הכספים. ארה״ב בינתיים מונעת זאת 

https://ar.irna.ir

שינוי המשטר בבית הלבן בינואר האחרון התחיל מו״מ בין איראן לארה״ב ואירופה סביב החזרה להסכם הגרעין. אבל לא רק זה. כניסתו של ג׳ו ביידן לחדר הסגלגל שינה את הקו הניצי של ימי דונלד טראמפ כלפי איראן. תחושה זו הניעה שני וקטורים מקבילים מצידה של איראן לשחרור כספים מוקפאים - ציר קוריאה וציר עירק. 

בקוריאה מוקפאים כספים איראנים שהיו אמורים לעבור לטהרן תמורת נפט שרכשה קוריאה. בעירק מוקפאים כספים שנועדו לשלם לטהרן עבור אספקת חשמל. ״בחשבונות איראנים בבנק העיראקי TBI מוחזקים, לטענת איראן, כ-3.5 מיליארד דולרים, המהווים חלק מחובות ממשלת עיראק לאיראן בגין יבוא חשמל וגז״, כותבים בדיווח של מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית. 

״ב-6 במרץ 2021 שוחח נשיא איראן, חסן רוחאני, עם ראש ממשלת עיראק, מצטפא אלכאט’מי, הלין בפניו על העיכובים בשחרור הכספים האיראנים מעיראק וקרא לשחררם באופן מידי. גורם עיראקי רשמי צוטט על-ידי רשת אלג’זירה כמי שאמר כי ארצות הברית אישרה להשתמש בחלק מהכספים האיראנים המוחזקים בבנק המסחר העיראקי (TBI) למימון רכש הומניטרי.״ 

בפברואר האחרון החלו דיווחים על כך שסיאול מוכנה לשחרר מיליארדי דולרים לאיראן מתוך הכספים המוקפאים אצלה. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, טוען כי כספי איראן בדרום קוריאה הם בסדר גודל "קרוב ל -10 מיליארד דולר". בדיווח של בלומברג נטען שיש שבעה מיליארדי דולרים. תזה שלישית גורסת כי הסכום עומד על כ-8.5 מיליארדי דולרים. 

לפי דיווח של Yonhap, דרום קוריאה הציעה לשחרר חלק מהכספים האיראניים לחשבון בנק בשווייץ שישמש למטרות הומניטריות בעקבות תפיסתה של איראן מכלית דרום קוריאנית ואנשי הצוות שלה בינואר האחרון. 

גם אם נקח בחשבון את הערכת המינימום, נגיע לכ10.5 מיליארדי דולרים קפואים בבנקים בעירק וסיאול. בשלב זה, האמריקאים עומדים עם הרגל על הבלם ואינם מאפשרים העברת כספים לאיראן. עם זאת, על פי דיווחים ברשת, מתנהל מו״מ בין הצדדים על שחרור חלק מהכסף למטרות הומניטריות. 

כיצד ארה״ב תפקח על ״הוצאות הומינטריות״? זו שאלת מפתח. אם התשלום יבוצע ישירות לספק הציוד שישלח אותו לאיראן - ניחא. אבל, אם הכספים יעברו לחשבונות בבנקים באיראן, היכולת המעשית של ארה״ב לנטר את השימוש בהם תהיה אפסית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית