דעה | האתגרים של שר הביטחון הבא -  יהיה מי שיהיה  

הבחירות בפתח והממשלה החדשה שתקום תביא עימה שר ביטחון חדש. דן ארקין מונה את האתגרים העיקריים עמם צפוי להתמודד השר החדש
 

באדיבות דן ארקין

המסדר החגיגי יהיה קצר בגלל הקורונה. המסדר ידגל את נשקו, תרועת חצוצרה, סקירת המסדר, לחיצת יד עם היוצא, ושר הביטחון הבא של מדינת ישראל יעלה לקומת לשכת השר בבניין משהב"ט בקריה בתל אביב. 

על שולחנך תמצא ערימת תיקים עבים וגדושים. כל תיק יוקדש לנושא טעון טיפול שלך, השר החדש. כל התיקים חשובים, כל הנושאים חיוניים, אבל צריך לקבוע תיעדוף. סדר קדימויות. בצניעות מתבקשת נציע עיון בכמה מהתיקים שבחרנו כחשובים, ללא שום רמז לזהות שר הביטחון הבא, כי הדברים נכתבים לפני יום הבחירות, והרי איננו יודעים מי יהיה השר. 

איראן 
אם שר הביטחון החדש סבור שאיראן והסכם הגרעין הם בראש סולם העדיפויות הביטחוני, מומלץ לשר החדש להזמין כרטיס טיסה לוושינגטון. יש ידיעות שממשל ביידן כבר מנהל שיחות חשאיות לא רשמיות עם גורמים איראנים. 

המדינות החתומות על ההסכם מראות פעילות. מטרות מותקפות בסוריה, מכליות ואניות מכולות נפגעות בלב ים. מטוסי מטען טסים בקו טהרן-דמשק. אם יחודשו הדיונים על הסכם חדש או שינוי הקיים, ישראל חייבת להיות בפנים, להיות חלק ממנו, תוך שת"פ מלא עם וושינגטון. 

יש לנו מה לספר לממשל החדש ולמדינות אירופה על אתרי הגרעין באיראן, על תכניות הטילים ועל פעילויות השליחים האיראניים במזה"ת, מתימן ועד לבנון. אנו יודעים טוב מכל גורם אחר מה מתרחש באיראן. 
שר הביטחון חייב להיות שותף מלא בהתוויית מדיניות הממשלה הבאה בנושא ולשתף בעלות ברית ומדינות שותפות במידע על איראן, שיהווה בסיס להחלטות. 

כשר הביטחון אתה מצווה לחשוב קדימה, לטווח ארוך, ולבחון את כל האופציות, אפילו הן מפחידות: בתחתית תיק איראן, חבוי עמוק, מונח אולי מסמך שכותרתו: "לאיראן יש נשק גרעיני. דרכי תגובה". על שר הביטחון ואנשיו להתכונן למצב, הלוואי דמיוני, שלאיראן יש נשק גרעיני. על שר הביטחון להוביל סיכול ומניעה, אך גם להיות מוכן לגרוע מכל. 

צה״ל
תיק צה"ל. שר הביטחון איננו מפקד הצבא, אבל הוא האחראי על צה"ל בפני ממשלת ישראל. אדוני השר, בין אם אתה גנרל או סמל לשעבר, צא ובקר ביחידות הצבא שיובילו את הלחימה בעתיד. 
בסיירות, בפיקוד העומק, בחטיבת הקומנדו, ביחידה הרב-ממדית, בטייסות ובשייטות התקיפה. בקר ברצועת עזה, בגבולות לבנון וסוריה. עשה ביקוריך קבע. ואל תשכח ליזום בשקט ביקורי פתע בימ"חים, במרכזי הציוד והלוגיסטיקה. לוודא שהימ"חים מלאים, שהטנקים מזוודים, שהלוחם מצוייד היטב.

צה"ל משמעת. יש יותר מידי תאונות בצבא הנובעות מהיעדר משמעת, מצפצוף על פקודות, מהפרת הוראות, הוראות בלתי ברורות, אי קיום נהלים. אלו נושאי תרבות התנהגותית, באזרחות ובצבא, חינוך החייל מיומו הראשון בטירונות.   

צה"ל פנסיות ומענקים. כדאי להקדיש מאמץ לבדיקה יסודית של נושאי הפנסיות, תנאי שרות ומענקים שונים ומשונים המקובלים בצבא הקבע. אולי יש מקום לחשיבה רעננה. אולי יש מי שמגיע להם יותר מאשר לאחרים.  

צה"ל יו"ש ומחסומים: ריענון פקודות פתיחה באש, האם הן ברורות לכל מחזיק בנשק? אסור שחייל יהסס, או יימנע לפעול, בגלל חשש מהפצ"ר. חתירה למגע היא ערך עליון, אבל במחסום עמוס וצפוף גברים, נשים, זקנים וטף יש גם שיקולים הומניטריים. גם זה רובד בחינוך החייל. 

גיוס חרדים: נושא פוליטי, אך בעל השלכות על מערכת הביטחון, צה"ל והחברה הישראלית. מומלץ שהשר החדש יצטייד בנתונים ועובדות: כמה חרדים מתגייסים, אלו תפקידים הם ממלאים, לכמה מהם צה"ל זקוק באמת, תנאי השירות של המתגייסים. 

צה"ל וגלי צה"ל. מומלץ לשר הביטחון החדש לשתף פעולה עם המטכ"ל בבדיקה יסודית מה מתרחש בתחנת השידור הצבאית, זו  שהיתה פעם כלי תקשורת המכבד את בעליו, ולא עוד. חובה לשחרר את גל"צ מכבלי הפוליטיקה ולהחזירו לצה"ל, לקהל מאזינים צעיר ותוסס. 

רכש אמל״ח
מערכת הביטחון רכש והצטיידות: שר ביטחון ב-2021 רואה לנגד עיניו צבא מודרני, טכנולוגי, ממוחשב ודיגיטלי הניזון מתעשיות ביטחוניות מקומיות מצוינות ומיבוא מחו"ל, בעיקר בארה"ב. בחודשים ובשנים הקרובות יהיו "מופעי רכש" גדולים ויקרים, בעיקר בחיל האוויר. 

משרדו של שר הביטחון אחראי לסוגי הציוד הנרכש בחו"ל והמיוצר בארץ. דרוש איזון נכון בין צרכי צה"ל, האיומים, שאיפת הצבא (מוצדקת) לציוד הכי מתקדם, הכי טוב, ולפעמים הכי יקר. כל זה נשקל מול צורכי חינוך, רווחה ותשתיות בתקציבים מוגבלים. 

אשר ליצוא הביטחוני, כדאי שהשר יבדוק למי אנו מוכרים מה, וכמה, ומה הלקוח עושה עם הציוד שעליו החותמת MADE IN ISRAEL. השר עלול לגלות גם פרטים לא נעימים, מביכים ומזיקים. בתוך שיקולי כלכלה, תעסוקה ורווחים מסתתרים גם שיקולי מוסר. 

אדוני שר הביטחון, אתה פועל בזירה מורכבת, מסובכת, רוויית אינטרסים, איומים וידידים, מדינות מלחמה ומדינות שלום, בעלות ברית ןנוכחות מעצמתית. כולם פה מעבר לדלת: ארה"ב, רוסיה ואיראן, חיזבאללה וחמס, אך גם מצרים, ירדן ומדינות ערביות ידידותיות חדשות מבחריין ועד מרוקו. ההיבטים הביטחוניים של המערך הבינלאומי הישראלי כולם על ראשך, ובטלפון האדום שיצלצל אצלך באישון לילה.

תהיה מי שתהיה בלשכת שר הביטחון, אתה פוליטיקאי, אך בשיקולי ביטחון המדינה - היה אתה. עצמאי, מתייעץ, מקשיב למומחים, לשותפי דעותיך ולמתנגדיך הפוליטיים, עד לעיצוב דעתך, עליה תעמוד בנחישות, מוביל ולא נגרר. כנאמר "ולא תגורו מפני איש".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית