העתיד שייך לבלתי מאוישים: מל״ט האיתן מסייע לנקות את המטרה והסביבה מבלתי מעורבים

דן ארקין ביקר בטייסת 210 - ׳הנשר הלבן' שמפעילה את מל״טי ה'איתן' תוצרת תעשייה אווירית. ״זה הסוס עבודה שלנו״, אומרים בטייסת. מיוחד
 

מל״ט האיתן. צילום: דובר צה״ל 

״אני מקבל משימה, לומד אותה לעומק, עושה את כל ההכנות המבצעיות, מזהה את המטרה, מלווה אותה מלמעלה, עוקב אחריה, רואה את המטרה, למשל אדם (אויב) שעושה את דרכו למחסן אמל"ח או לפגישה. ביצעת את המשימה, השגת את המודיעין, ראית את החוזי, הבאת אלפא מבצעית לצרכן המודיעין, עזרת לצה"ל. בשביל זה אנו קמים בבוקר".

זו ליבת העשייה של מפעילי הכטמ"מ הגדול ביותר שיש למדינת ישראל, 'איתן', כפי שהיא מתאר סרן א., מפעיל ומפקד משימה בטייסת 210, "הנשר הלבן", טייסת מטוסי 'איתן', בה הוא ממלא תפקיד של סמ"ט ב' הדרכה. 

הכלי הבלתי מאוייש הגדול ביותר

סרן א. ועמיתיו המפקדים והמפעילים מאיישים את קרון הפיקוד בעת ביצוע משימה, ממנו הם מבצעים את טיסת איסוף המודיעין של הכלי הבלתי מאוייש הגדול ביותר, הכבד ביותר, הנושא את הציוד האלקטרוני והוויזואלי הרב ביותר, זה שטס למרחקים ולגבהים המרביים במערך הכטמ"מים של חיל האוויר.

את מקומו הייחודי של הכטמ"מ 'איתן' מגדיר היטב מבנה שכבות הכלים הבלתי מאויישים של מנהלת מל"טים במשרד הביטחון: השכבה העליונה, עד 40 אלף רגל, – 'איתן' HERON-TP בלשון התעשיה האווירית היצרנית. שכבה שניה הרון-1 'שובל'. שכבה שלישית הרמס 450 'זיק' של אלביט מערכות. עוד שכבה - הרמס 9000 אלביט מערכות, והשכבה הנמוכה 'רוכב שמים', רוכ"ש, SKYLARK, אלביט  מערכות, מופעל על ידי חיל התותחנים. 

רשמית מוגדר 'איתן' כ-MALE, כטמ"מ לגובה בינוני ושהייה ממושכת באוויר. הוא מסוגל להמריא למשימה ולחזור אחרי יותר מ-30 שעות, אולם משימה ממוצעת נמשכת כ-12 שעות. מה יכול 'איתן' לשאת במטע"דים – ציוד אלקטרו-אופטי, מכ"ם, תקשורת, מצלמות, ציוד COMINT, מודיעין אותות, ומודיעין אלקטרוני ELINT. 

בביקור בטייסת 210, טייסת מטוסי איתן', מציג לנו סג"מ ד׳ את מטוס 'איתן' מספר 221 הניצב שם בהכנות לטיסה בתצורת חוזי, איסוף מודיעין חזותי. המטוס הוא מבלוק 5, חדש יחסית, מסוגל לטוס בגובה של 41 אלף רגל, מצלמות מתחת לחרטום. 

סוס עבודה
"זה סוס העבודה שלנו", אומר סג"מ ד׳, "למטוס יש חיישנים ו-GPS. המטיס שיושב בתא הפיקוד נותן לו פקודת המראה, גובה, מיקום, נתיב טיסה, והמטוס ימריא, יטוס למטרה, יבצע את המשימה, הכל אוטומטי, תוך מעקב צמוד של מפקד המשימה והמפעיל בקרון הפיקוד. למטוס יש מנוע טורבו-פרופ, הטיסה חסכונית בדלק, הוא שוהה זמן רב באוויר בתצורת שיוט ותצורות נוספות, הכל בהתאם למשימה". 

את קרון הפיקוד מאיישיים שנים, מפקד המשימה והמפעיל, היושבים מול מגוון מסכים וצגים בהם הם רואים הכל, מנהלים את הגיחה ומחזירים את 'איתן' הביתה בשלום.
'איתן' נחשב לכלי טיס אסטרטגי רב-משימתי. טייסת 210, טייסת 'איתן' היחידה בחיל האוויר, פעילה כעשר שנים, ליוותה ומלווה את החיל ואת צה"ל במבצעים, במלחמות, בבט"ש ובאירועי מניעת פח"ע, וכמו כל טייסת, מתכוננת למלחמה. 

מפקד הטייסת הוא סא"ל ש., בן 37, אב לשלושה, משרת במערך כטמ"מים משנת 2004, התנסה בכל הכלים הבלתי מאויישים שמפעיל חיל האוויר, ומפקד מזה שבעה חודשים על טייסת 'הנשר הלבן', זו של 'הגדולים ביותר'.

יותר מ-50 אחוזים משעות הטיס בחיל שייכים לכטמ"מים
בשיחה עם ישראל דפנס בטייסת בתל נוף אומר סא"ל ש.: "כלי טיס בלתי מאוייש מאפשר טיסה מבצעית, אפילו המסוכנת ביותר, בלי לסכן חיי אדם. היום יותר מ-50 אחוזים משעות הטיס בחיל שייכים לכטמ"מים. זה מערך מתפתח במהירות, ורוב הפעילות המבצעית מבוצעת על ידי המערך. 

"נכון שמדובר במטוס יקר (מחיר 'איתן' נאמד ב- 80 מיליון שקל), אבל אין עוד כלי שאני יכול להטיס במשך 12 שעות רצופות ויותר, למלא  משימות חוזי מורכבות ורחוקות. על הקרקע מתחלפים הצוותים בקרון אבל המטוס ממשיך לטוס, לצלם, להקליט ולשדר חומר מודיעיני לצרכנים.

'איתן' מייצר מודיעין שלא אוכל לקבל בשום צורה אחרת. המטע"דים מייצרים תמונה טובה ורחבה של הזירה, ובגלל משך הטיסה וגובה הטיסה המטוס מספק תמונה יותר רחבה מזו שמתקבלת בצילומי מטוס מאוייש". 

'איתן' הוא כלי טיס כחול-לבן, תוצרת מיטב התעשיה הישראלית: תעשיה אווירית, אלביט מערכות ורפאל, המייצרים את המטוס ואת קרון המשימה ואת תאי הפיקוד. כל המערכות הן משולבות פרי שלוש התעשיות הגדולות. 

מה האיתן יודע לעשות?
מפקד הטייסת סא"ל ש.: "הרבה חוזי. המטע"ד רואה כאילו דרך קשית את הנעשה תחתיו על הקרקע. רואה בית, רואה מחסן, בן אדם, כלי רכב. זו צורת האיסוף הכי בסיסית שיש. משימות נוספות: ליווי כוחות וליווי תקיפות. 

״כוח נכנס בלילה לאיו"ש למשימה, או בלחימה ברצועת עזה, 'איתן' ילווה את הכוח מלמעלה ויספר למפקדי הכוח מה מתרחש מעבר לרחוב או על גג מבנה, או להיכן מנסה מבוקש להימלט. במשימות של ליווי תקיפות יכול 'איתן' לשמש מעין עיניים קדמיות של כלי תקיפה, לכוון מסק"ר או מטוס קרב אל מטרותיהם".

בלשון הטייסת, 'איתן' מסייע לנקות את המטרה והאזור סביבה מבלתי מעורבים, כלומר דואג שתמימים לא ייפגעו, ובתום המשימה הוא ממשיך לטוס ולבצע הערכת נזקים  DAMAGE ASSESSEMENT. כך במשימות הגנה, או במרדף בעת חדירה מחבלים. "ויש יכולות שאי אפשר לדבר עליהן", מסייג מפקד הטייסת.

תצפית עד עשרות ק״מ
המרכיב  הראשי של מטע"ד מטוס 'איתן' היא מצלמת 'מגדל אש', מצלמה גדולה וכבדה שרואה ומצלמת אנשים מגובה של רבבות רגל ולמרחק עד עשרות קילומטרים ק"מ. המצלמה עובדת כל הזמן, מרגע המראת המטוס, מצלמת ביום ובלילה, והחומר המודיעיני מגיע לאן שצריך. במטע"ד ניתן לצייד את המטוס בחיישנים שונים, לפי המשימה, וגם במערכת להגברת אור כוכבים. 

טייסת 210 מספקת מודיעין ייחודי למגוון צרכנים, כמו חיל האוויר, אמ"ן, חטיבות צה"ל, שב"כ, זרוע הים. שיטת הפעולה דומה לזו של טייסות אחרות בחיל האוויר: צרכני המודיעין מעלים דרישות, יש הליכי תעדוף משימות. בסוף תהליך יקבל מפקד הטייסת פ"מ, פקודת מבצע. 

כוח מתקדם בעזה, הפרטים יורדים לטייסת, מקיימים תדריך, בודקים נתונים ונ"צ של האירוע, קצין בטייסת מכין את המשימה, מתדרך את צוות תא הפיקוד – מפקד משימה ומפעיל המטוס. הצוות מדבר ישירות עם הצרכן. לפעמים שולחים יותר ממטוס אחד כדי לשמור על רציפות מבצעית. מטוס המריא. מעקב רצוף אחריו בכל שלבי הגיחה, עד להשלמת המשימה ונחיתה.

ליבת הטייסת הם סדירים ואנשי קבע, אולם רוב המפעילים הם אנשי מילואים. יש שמגיעים לטייסת כל שבוע, או כל שבועיים. לדברי מפקד טייסת יש רמה גבוהה מאוד של מחייבות הדדית של  אנשי המילואים. "מסירות גבוהה לטייסת והרבה איכפתיות". הקורונה הכתיב שינויים בפעילות, הוגדרו קפסולות ונקבעו הפרדות בין גף טיסה לגף הטכני. "ולמרות המגבלות העצמנו פעילות". 

רוב המפעילים-מטיסים, שכולם קצינים, הם מודחי או עוזבי קורס טיס. קורס מפעילי 'איתן' נמשך כששה חודשים, אחרי כן קא"מ, קורס אימון מתקדם, ואחרי כן תפקיד מפעיל בתא, היושב מימין, וכעבור כשנה וחצי יעבור לצד שמאל לתפקיד מפקד משימה. 

כל מפקדי המשימה היו בעבר מפעילים. שני בעלי התפקידים המאיישים את תא הפיקוד מחליפים דברים ביניהם בכל זמן המשימה. יש להם שפה מקצועית משלהם, ובקורס מדגישים את חשיבות הקשר ההדדי בין שני אנשי הצוות השותפים למשימה. בדומה לקשר ההדדי המיוחד שבין הקברניט לבין הקצין הראשון בקוקפיט של מטוס נוסעים אזרחי או מטוס תובלה צבאי. קורס מפעילי הכטמ"מ נערך בבסיס פלמחים ונעזרים רבות בסימולטורים.

גרמנית בתא המפעיל 
המבקר בטייסת 'איתן' בתל נוף יגלה חניכים זרים, אלו הם מפעילי 'איתן' של חיל האוויר הגרמני שמפעיל מטוסי 'איתן' תוצרת ישראל. הם מקבלים את ההכשרה הבסיסית בטייסת 210 במסגרת טייסת 'הברון האדום', ומגיעים גם לשמירת כשירות.

טייסת 'הנשר הלבן' נחשבת לאחת המבצעיות ביותר בחיל, כ-80 אחוז מהפעילויות מוגדרות מבצעיות. מפקד הטייסת אומר כי הסיבה לאחוז הגבוה של מבצעיות היא ש"כיום כמעט אין מבצע שצה"ל יוצא אליו ללא סיוע מטייסת 'איתן'".

סמ"ט ב' של הטייסת הוא סרן א., בן 27, בן העדה האתיופית. "התחלתי את דרכי כמכונאי מסוקים, משם עברתי לקורס טיס. הייתי שנה וחצי בקורס והפסקתי. משם קצרה הדרך לטייסת 'איתן', עברתי קורס מפעילים, וכיום אני סמ"ט ב' הדרכה בטייסת, אחראי לנושאי שמירת כשירות, מילואים, תכנון הכשרות ונושאים נוספים". 

סרן א. מעיד על עצמו שהשירות בטייסת מרתק "כי יש כאן יסודות של פיקוד ומבצעיות", ומלבד זה "אני פשוט "אוהב מה שאני עושה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית