דו״ח מיוחד: ארה״ב רוצה לשקם יחסים עם הפלסטינים

עיתון אמירתי טוען כי הגיע לידיו תזכיר רשמי בנוגע לצעדים בהן מעוניינת ארה״ב לנקוט, הכוללים סיוע של מיליונים נגד הקורונה, וסימון מחדש של מוצרים מההתנחלויות

עימות בין מפגינים פלסטינים לחיילי צה״ל, חברון, פברואר 2021. צילום: REUTERS/Mussa Qawasma

הממשל האמריקני מבקש ״לאפס״ (reset) את היחסים עם הפלסטינים באמצעות תכנית הכוללת סיוע של 15 מיליון דולר בנוגע לנגיף הקורונה החל מסוף החודש, וכן נסיגה מחלק מעמדות ממשל טראמפ, שהעדיפו התרחבות ישראלית בשטחי יהודה ושומרון על פני חתירה לפתרון שתי המדינות – כך על פי דיווח של The National, עיתון (ואתר) בשפה האנגלית היוצא לאור באבו דאבי.

העיתון טוען כי השיג באופן בלעדי תזכיר רשמי, לו ניתנה הכותרת ״ה-reset האמריקני-פלסטיני והדרך קדימה״, שנוסח על ידי סגן עוזר מזכיר המדינה לענייני ישראלים-פלסטינים, האדי עמר, וצוותו. העיתון מציין שמזכיר המדינה אנתוני בלינקן כבר ראה את המסמך, אותו הוא מגדיר כהצעה המפורטת ביותר עד כה על ידי צוות ביידן לאזן מחדש את היחסים עם הפלסטינים אחרי הנתק של ממשל טראמפ.  

התזכיר, כך על פי הדיווח, מציין את הפער הגובר והולך בין ישראל לפלסטינים, ומגדיר את החזון האמריקני בנושא כ״קידום חירות, ביטחון ושגשוג הן לישראלים והן לפלסטינים – בטווח המיידי החשוב בפני עצמו, אך גם כאמצעי לקידום הסיכויים למו״מ בנוגע לפתרון שתי המדינות״. שתי המדינות יהיו מבוססות על ״קווי 1967 עם חילופי שטחים שהושגו בהסכמה הדדית, ועם הסכמים בנוגע לביטחון ולפליטים״.

עמוד התווך של האיפוס וההתנעה מחדש  כולל את חידוש הסיוע הכלכלי לפלסטינים, שהופסק בתקופת טראמפ, וכן, כאמור, סיוע מקיף למאבק במגפת הקורונה. ״אנו מתכננים מגוון רחב של תכניות סיוע כלכלי, גם באמצעות סיוע האו״ם ואונר״א״, נכתב בתזכיר על פי הדיווח. תמרה אל ריפאי, דוברת אונר״א, אמרה ל-The National כי ״יש לנו אינדיקציות חזקות מאוד שארה״ב תודיע בקרוב על חידוש הסיוע״.

עוד מצוינת בתזכיר, על פי הדיווח, הבקשה הפלסטינית מארה״ב לשכנע את ישראל לאפשר הצבעה במזרח ירושלים בבחירות הפלסטיניות, הצפויות להתקיים במאי וביולי השנה, וכן ״נסיגה מצעדים מסויימים שקבע הממשל הקודם, המטילים ספק במדיניות שלנו או מהווים חסם לפתרון שתי המדינות, כגון תיוג ארץ מוצא״. כזכור, ממשל טראמפ התיר לישראל לסמן מוצרים המיוצרים בהתנחלויות כמיוצרים בישראל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית