אניגמה: גורלה של הוראת השעה בחוק הסייבר לא ידוע 

בינתיים, נראה כי המהלך של מערך הסייבר להעביר בחופזה הוראת שעה דרקונית נתקל בביקורת ציבורית רחבה. טרם ברור מה עלה בגורלה של הוראת השעה

bigstock

ברעש וצלצולים הגיש מערך הסייבר הלאומי הוראת שעה לחוק הסייבר, במטרה לקדם את האפשרות החוקית לרגל אחרי כל עסק ישראלי בכפוף לצו שופט. המטרה, לפי הוראת החוק, הינה למנוע מתקפות סייבר על המשק, אך תכולתה חושפת פגיעה מהותית בחופש הפרט, עד כדי מתן כוח אבסולוטי למערך הסייבר על מערך המחשוב של כל עסק בישראל. 

פרסום הבקשה לחוקק את הוראת השעה הצית התנגדות ציבורית רחבה. המערך טען שאין מדובר ברצון שלו לרגל אחרי עסקים, אלא לפעול באופן אקטיבי נגד מתקפות סייבר בהן נעשה שימוש ברשתות נתונים השייכות לעסקים פרטיים (שרשרת האספקה). מנגד, טענו בכירי שב״כ לשעבר, כי אף על פי שמדובר בבקשה לגיטימית, ההליך של הוראת שעה אינו מתאים לחוק כה רגיש. במקום זאת, ראוי שחקיקה כזו תעבור הליך חקיקה רגיל, ולא הליך מזורז. 

חלק מהמבקרים אף האשימו את המערך בניסיון ל״גניבת סוסים״. זאת, מכיוון שהחקיקה מעוכבת במשרד המשפטים כבר שלוש שנים, ללא דחיפה של המערך או של רוה״מ ופתאום רוצים לקדם מהר - מהר הוראת שעה. זאת, על אף שאין אירוע המצדיק זאת. 

הסערה הציבורית בינתיים שכחה, וכך גם קידום הוראת השעה. כך לפחות מסתמן. פניתי למשרד המשפטים לשאול איפה עומדת הוראת השעה, הפנו אותי למערך הסייבר. במערך הסייבר נאמר לי שמחכים לוועדת שרים לענייני חקיקה. ובכן, זו התכנסה היום (ה) לפנות בוקר להעביר את חוק צד״ל והתמיכה בעצמאים. חוק הסייבר לא עלה על שולחנה. 

מקורות המקורבים לוועדה רמזו כי בשל ההתנגדות הציבורית למהלך של המערך, כולל מגופי ביטחון, הוראת השעה מושהית שלא בצורה רשמית. הפניתי שאלה בנושא לשר הביטחון, שהוא גם שר המשפטים ואחראי על וועדת השרים לענייני חקיקה. אם תתקבל, תפורסם כאן. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית