תאונת מטוס הסנונית: הסיבה - מצב טיסה בלתי נשלט בגלל הזדקרות המטוס
בסבירות גבוהה מאוד התאונה לא נבעה מבעיה טכנית והמטוס היה שמיש בכל משך הטיסה. צוות המומחים קבע כי נדרש לבצע שינויים במסגרת טייסת המיון ובאופן התנהלותה
דן ארקין
| 18/03/2021
התאונה נגרמה בסבירות גבוהה כתוצאה ממצב טיסה בלתי נשלט בגלל הזדקרות תוך כדי פנייה בגובה נמוך, ממנה לא יכול היה, או לא הספיק, הצוות להיחלץ לפני פגיעה בקרקע. זו תמצית מסקנת צוות המומחים שמינה מפקד חיל האוויר לחקור את תאונת מטוס סנונית בבית ספר לטיסה ב-24 בנובמבר 2020.
בתאונה נהרגו מדריך הטיסה רס"ן מיל. איתי זיידן ופרח הטיס רב"ט ליהוא בן בסה זכרם לברכה. הדוח הוצג אתמול למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, וכן עודכנו משפחות הנספים. צה"ל יוסיף ללוות את המשפחות.
צוות המומחים בראשות אל"מ א' קבע כי חוסר ההיכרות עם הסיכון לאובדן שליטה בטיסה בגובה נמוך בעת הזדקרות בפנייה במטוס סנונית לא זוהה בעת קליטת המטוס בחיל האוויר ובשנות שירותו בחיל. לכן צוותי האוויר בטייסת לא הכירו ולא הוכשרו להתמודדות עם הסיכון. היה גם חוסר במידע בספרות יצרן המטוס על תופעת ההזדקרות. מהבדיקה עם מפעילי המטוס בעולם עלה שהתופעה לא היתה מוכרת.
בסבירות גבוהה מאוד התאונה לא נבעה מבעיה טכנית והמטוס היה שמיש בכל משך הטיסה. בחברת סנונית וכן החוקר הראשי של משרד התחבורה, שבדקו את איכות האחזקה, קבעו שרמת האחזקה היתה גבוהה. מטוס סנונית נחשב אמין ובטיחותי ומשמש את בי"ס לטיסה קרוב ל-20 שנה.
צוות המומחים קבע כי נדרש לבצע שינויים במסגרת טייסת המיון ובאופן התנהלותה. מפקד חיל האוויר קבע כי בסבירות גבוהה הסיבה הישירה לתאונה טמונה בתופעה שלא היתה מוכרת בעולם ובחיל במשך כעשרים שנות שירות המטוס. אלוף נורקין הורה לבצע כמה פעולות, ביניהן בחינה וביצוע של ניהול סיכונים, שיאפשר שולי בטיחות מתאימים בהטסת חניכים, וכן עדכון הספרות החיילית וספרות הטייסת. כן הורה מח"א לעדכן את המפעילים בעולם בדבר תוצאות החקירה.
בסבירות גבוהה מאוד התאונה לא נבעה מבעיה טכנית והמטוס היה שמיש בכל משך הטיסה. צוות המומחים קבע כי נדרש לבצע שינויים במסגרת טייסת המיון ובאופן התנהלותה
התאונה נגרמה בסבירות גבוהה כתוצאה ממצב טיסה בלתי נשלט בגלל הזדקרות תוך כדי פנייה בגובה נמוך, ממנה לא יכול היה, או לא הספיק, הצוות להיחלץ לפני פגיעה בקרקע. זו תמצית מסקנת צוות המומחים שמינה מפקד חיל האוויר לחקור את תאונת מטוס סנונית בבית ספר לטיסה ב-24 בנובמבר 2020.
בתאונה נהרגו מדריך הטיסה רס"ן מיל. איתי זיידן ופרח הטיס רב"ט ליהוא בן בסה זכרם לברכה. הדוח הוצג אתמול למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, וכן עודכנו משפחות הנספים. צה"ל יוסיף ללוות את המשפחות.
צוות המומחים בראשות אל"מ א' קבע כי חוסר ההיכרות עם הסיכון לאובדן שליטה בטיסה בגובה נמוך בעת הזדקרות בפנייה במטוס סנונית לא זוהה בעת קליטת המטוס בחיל האוויר ובשנות שירותו בחיל. לכן צוותי האוויר בטייסת לא הכירו ולא הוכשרו להתמודדות עם הסיכון. היה גם חוסר במידע בספרות יצרן המטוס על תופעת ההזדקרות. מהבדיקה עם מפעילי המטוס בעולם עלה שהתופעה לא היתה מוכרת.
בסבירות גבוהה מאוד התאונה לא נבעה מבעיה טכנית והמטוס היה שמיש בכל משך הטיסה. בחברת סנונית וכן החוקר הראשי של משרד התחבורה, שבדקו את איכות האחזקה, קבעו שרמת האחזקה היתה גבוהה. מטוס סנונית נחשב אמין ובטיחותי ומשמש את בי"ס לטיסה קרוב ל-20 שנה.
צוות המומחים קבע כי נדרש לבצע שינויים במסגרת טייסת המיון ובאופן התנהלותה. מפקד חיל האוויר קבע כי בסבירות גבוהה הסיבה הישירה לתאונה טמונה בתופעה שלא היתה מוכרת בעולם ובחיל במשך כעשרים שנות שירות המטוס. אלוף נורקין הורה לבצע כמה פעולות, ביניהן בחינה וביצוע של ניהול סיכונים, שיאפשר שולי בטיחות מתאימים בהטסת חניכים, וכן עדכון הספרות החיילית וספרות הטייסת. כן הורה מח"א לעדכן את המפעילים בעולם בדבר תוצאות החקירה.