לברוב נפגש עם בכיר בחיזבאללה ולאחר מכן עם אשכנזי

בצל ההידרדרות בלבנון אירח שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, את חבר הפרלמנט מטעם חיזבאללה, מוחמד ראאד. שר החוץ הישראלי אשכנזי כבר נמצא במוסקבה

לברוב נפגש עם בכיר בחיזבאללה ולאחר מכן עם אשכנזי

לברוב וראאד בפגישתם במוסקבה, שני האחרון. צילום: REUTERS

שר החוץ גבי אשכנזי יצא אתמול (ג׳) למוסקבה, וצפוי להיפגש בהמשך היום עם מקבילו הרוסי, סרגיי לברוב ולשוחח איתו על שיתופי פעולה בתחומי סחר וכלכלה ועל הנעשה בסוריה ובלבנון, וכן להשתתף בטקס פתיחת אנדרטת השואה בשגרירות ישראל במוסקבה. ביקור זה מגיע יומיים בלבד לאחר שלברוב אירח משלחת של חיזבאללה בראשות מוחמד ראאד, חבר בפרלמנט הלבנוני.

אתר The Arab Weekly מדווח, כי על פי מקורותיו העבירו הרוסים לחיזבאללה מסר מישראל, לפיו לא תסכים להסלמה צבאית מצד חיזבאללה. ביום שני שיגר שר הביטחון, בני גנץ, איום לעבר חיזבאללה, בעת שחנך את מרכז החוסן בקיבוץ כברי. ״ללא ספק, אם תתרחש כאן מלחמה אז שני הצדדים ייפגעו, אבל הצד הלבנוני ירגיש את זה בצורה חד משמעית ועוצמתית. מומלץ לו שלא לנסות לבדוק את עוצמתה של מדינת ישראל ואת עוצמת צה״ל".

על פי הדיווח, לברוב וראאד שוחחו גם על נושא הקמת ממשלה חדשה בלבנון, בראשות סעד אל-חרירי, איתו נפגש בשבוע שעבר באבו דאבי. לאחר הפגישה, אמר ראאד לתחנת הטלוויזיה של חיזבאללה, אל מנאר, כי הפגישה הייתה ידידותית וכי יש להקים ממשלה חדשה במהירות, שתהווה מפתח ליציבות בלבנון וצעד ראשון לפתירת המשבר הכלכלי המעמיק. עם זאת, גורמים בלבנון אומרים ששאיפות חיזבאללה לשלוט בממשלה הבאה הן כרגע הגורם העיקרי בקיפאון הפוליטי שמונע את הקמתה.

המצב בלבנון הולך ומדרדר, בעוד הלירה הלבנונית צונחת לשפל חדש של 15,000 לדולר אמריקני בשוק השחור. לאחר כמה ימים של רגיעה יחסית, התחדשו ההפגנות והמונים הבעירו צמיגים, רגמו חלונות באבנים וחסמו כבישים בביירות וברחבי המדינה. תורים ארוכים נצפו מחוץ לתחנות דלק, מחשש לעליית מחירים נוספת ולהתרוקנות המאגרים. גאנם איברהים דיווח ב-N12 כי אזרחים פורצים למחסני סופרמרקטים ולוקחים מזון כדי לחלקו לאזרחים עניים, יוזמה של צעירי הדאחייה בעקבות דיווחים כי המזון המסובסד מוחבא במחסנים ולא נמכר לציבור.

המטבע הלבנוני איבד 90% מערכו מאז שפרצו המחאות נגד הממשל באוקטובר 2019, וצלל לשפל ועוד שפל בשבועות האחרונים. כתוצאה, זינקו מחירי הסחורות הבסיסיות ביותר במדינה, שמייבאת יותר מ-80% ממוצרי היסוד שלה. למעלה מ-20% מהאוכלוסייה נמצאת במצב של עוני קיצוני. התרסקות המטבע גם מרוקנת עתודות חוץ, מה שמעורר חשש שהבנק המרכזי של לבנון לא יוכל לממן סובסידיות לסחורות בסיסיות רבות. המחוקקים אישרו סיוע של כ-200 מיליון דולר ממה שנותר מעתודות החוץ על מנת לרכוש דלק לשבועות הקרובים.

אולי יעניין אותך גם