מתקרבים לבחירות: פתח וחמאס בסבב שיחות נוסף בקהיר

חתמו על ״הסכם כבוד״ המאשר את נכונותם להמשיך את תהליך הבחירות. על אף האתגרים העומדים בפני הנשיא עבאס בשל הפיצול בפתח, נמסר מלשכתו כי הוא מעוניין שהבחירות יתקיימו כסדרן

נציגי הפלגים הפלסטינים נפגשים בקהיר, בפברואר. צילום: סוכנות הידיעות הפלסטינית WAFA

נציגי הפלגים הפלסטינים בראשות פתח וחמאס הגיעו אתמול (ג׳) לקהיר, לסבב שני של שיחות במטרה להגיע להסכמות לפני הבחירות ברשות הפלסטינית, הצפויות להתקיים במאי (בחירות כלליות לפרלמנט) וביולי (לנשיאות). אתר Egypt Today מדווח כי הנציגים חתמו על ״הסכם כבוד״ המאשר את נכונותם להמשיך את תהליך הבחירות על כל שלביו, ״תוך הפעלת שקיפות ויושר, באופן המגשים את האחדות הלאומית ואת האינטרס הציבורי״. השיחות יימשכו גם היום.

מצרים, שנטלה על עצמה את תפקיד המתווך, הזמינה נציגי 15 פלגים פוליטיים שונים,  יחד עם נציגי הרש״פ וועדת הבחירות המרכזית, לנסות להניח את המחלוקות בצד ולפעול למען האינטרס הפלסטיני הלאומי. בחודש שעבר נערך הסבב הראשון של הדיאלוג, ובסיומו הגיעו הנציגים להסכמות שונות. בין היתר, הגיעו להסכם בנוגע להקמת בית משפט לענייני בחירות, בו יכהנו שופטים ממזרח ירושלים, מהגדה ומעזה, שיופעל במקרה של מחלוקת, וכן שמירה על עריכת קמפיינים באופן חופשי, וחופש הצבעה. עוד סוכם, כי כל הפלגים יהיו מחויבים לכבד את תוצאות הבחירות.

״אחרי הבחירות לפרלמנט, אנחנו רוצים להקים ממשלת אחדות לאומית, והיינו מעדיפים להגיע להסכמה על מועמד לאומי אחד להצבעה על הנשיאות״, אמר ל״א-שרק אל-אווסט״ בכיר חמאס, חליל אל-ח׳ליל. מטעם משרדו של נשיא הרשות, מחמוד עבאס, נמסר כי הוא נחוש בדעתו כי הבחירות יתקיימו כסדרן, למרות המתיחות הפנימית בתוך פתח.

הפיצול בפתח הוא בעוכריו של הנשיא עבאס, ועלול להוביל לא רק לניצחון פוטנציאלי של אחד מיריביו מבית, אלא גם של חמאס. בשבוע שעבר גורש חבר הוועדה המרכזית (ואחיינו של יאסר ערפאת), נאצר אל-קידווה, לאחר שהודיע כי ירוץ לנשיאות במסגרת רשימה עצמאית – בצעד שנועד להרתיע אחרים מללכת בעקבותיו. עבאס צריך לחשוש במיוחד ממרואן ברגותי (בן בריתו של אל-קידווה), המרצה חמישה מאסרי עולם (ועוד ארבעים שנה) בכלא הדרים, שצפוי להכריז בימים אלה כי אף הוא מתמודד נגדו לתפקיד הנשיא. אחיו, מוקבל, הודיע ביום ב׳ השבוע כי ההחלטה התקבלה.

כאב ראש נוסף עבור עבאס הוא מוחמד דחלאן, שממשיך לחזק את מעמדו בעזה. מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב, מדווח בעמוד הטוויטר שלו כי בשבועות האחרונים שבו לאזור שלושה מראשי מחנהו, שנמלטו ב-2007 עם השתלטות חמאס, וכן שמתרחבים מיזמי סיוע ציבורי מטעמו (לרבות חלוקת חיסונים), ומעמיקה אחיזתו בתאי הסטודנטים של פתח. מילשטיין טוען שמדובר בהתפתחות בעייתית עבור עבאס, זאת בין אם יאושר למחנה דחלאן להתמודד כרשימה עצמאית בבחירות, ובין אם הוא ואנשיו לא ישתתפו.

אצל חמאס, צפויות להתקיים בימים הקרובים בחירות לראשות הלשכה המדינית. ראש הלשכה הנוכחי, איסמעיל הנייה, יתמודד ראש בראש עם קודמו בתפקיד, חאלד משעל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית