לאחר עשור של כאוס, הושבעה ממשלת האחדות של לוב

בשבוע שעבר אישר הפרלמנט את הקמת הממשלה, המיועדת לכהן עד לבחירות בחודש דצמבר, במסגרת תכנית השלום שהושגה בתיווך האו״ם. הממשל החדש יצטרך להתמודד עם עשרות אלפי שכירי החרב שבמדינה

ראש הממשלה הלובי החדש, עבדולחמיד דבייבה, מתקבל בטריפולי בשבוע שעבר. צילום: REUTERS

לאחר עשור של כאוס ומלחמה, הושבעה אתמול (ב׳) ממשלת האחדות הזמנית של לוב, שמיועדת להרגיע את הרוחות במדינה עד לבחירות הלאומיות הצפויות להתקיים בחודש דצמבר, במסגרת תכנית השלום בתיווך האו״ם. בשבוע שעבר אישר הפרלמנט את הקמת ממשלת האחדות הזמנית, ברוב של 132 תומכים למול שני מתנגדים בלבד.

הממשלה החדשה, בראשות איש העסקים לשעבר עבדולחמיד דבייבה, תחליף את ממשלת האחדות הלאומית (GNA), שזכתה להכרת האו״ם ושלטה באזור טריפולי ובצפון מערב לוב, וכן את הממשל היריב ממזרח, המצוי תחת השליטה בפועל של נאמני הגנרל חליפה חפתר. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת, כי בטקס ההשבעה, שהתקיים בעיר טוברוק שבמערב המדינה נכחו דיפלומטים מערביים וכן נציגים של טורקיה, התומכת ב-GNA, ושל מצרים, התומכת בחפתר.

״אנו מריעים לעם הלובי על נחישותו להשיב את האחדות למדינתו״, מסרו בהצהרה משותפת שרי החוץ של צרפת, גרמניה, איטליה, ארה״ב ובריטניה בסוף השבוע שעבר, והוסיפו כי הם קוראים ל״נסיגת כל הלוחמים הזרים ושכירי החרב משטחה של לוב כולה״.

נושא זה מהווה את אחד האתגרים האדירים ביותר בפניהם עומדת ממשלת האחדות של המדינה השסועה. על פי ההערכות, כ-20 אלף שכירי חרב ולוחמים זרים (שנשלחו על ידי טורקיה, רוסיה ואיחוד האמירויות, בין היתר), נמצאים עדיין בשטח לוב, ועל הממשל החדש יהיה למצוא את הדרכים להוציאם או לשכנע אותם לעזוב.

מאחר ומדובר בשליחים של מדינות יריבות, החשש הוא כי כל מדינה תשתמש באנשיה כמנוף לחץ על מנת לקדם את האינטרסים שלה בלוב, מה שעלול גם לערער את קיום הבחירות בסוף השנה. מועצת הביטחון של האו״ם קראה אף היא ביום שישי האחרון לכל הכוחות הזרים לעזוב את לוב באופן מיידי. ראש הממשלה החדש, דבייבה, התייחס אליהם כאל ״סכין בגבנו״.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית