ראש המוסד לשעבר: איראן אינה איום קיומי על ישראל

אפרים הלוי התארח בפודקאסט של העיתונאי בן כספית המשודר ב״אל מוניטור״, ושטח את משנתו הייחודית בנוגע לדרך פעולה אפשרית למניעת נשק גרעיני מאיראן, העוברת דרך שיתוף פעולה ישראלי

אפרים הלוי, ראש המוסד לשעבר. צילום: Eli Itkin, commons.wikimedia.org

״סוגיית הגרעין האיראני מהווה כמובן איום על ישראל – אבל לא איום קיומי. אני טוען כבר שנים שלא ניתן להשמיד את ישראל. אני חושב שיש לנו את האמצעים למנוע את השמדתנו. אבל זה אכן מאבק בינינו לבינם, ועלינו למצוא את הדרך להקטין אותו״. את הדברים הללו אמר ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, בראיון שהעניק לבן כספית במסגרת הפודקאסט שלו בנושא ישראל, המשודר באתר ״אל מוניטור״.

״אני סבור שתהיה זו טעות לעשות שני דברים״, המשיך הלוי, בתשובה לשאלתו של כספית בנוגע לדרך בה על ישראל לנקוט בכל הקשור להסכם הגרעין. ״ראשית, (תהיה זו טעות) להמשיך במדיניות שאומצה עם תחילת כהונתו של טראמפ, שבמסגרתה הוא שוכנע לעזוב את ההסכם. אני חושב שברגע שעוזבים הסכם, אין יותר מנוע לחץ על הצד השני.

״שנית, צריך ללמוד את תוצאות ארבע השנים האחרונות, האם אכן פרישת ארה״ב מההסכם שירתה את האינטרסים שלה ושל ישראל בצורה הטובה ביותר. והנטייה שלי היא לומר שלא מדובר בהצלחה. מדיניות העימות, הסנקציות, סנקציות נוספות, סנקציות גדולות אף יותר – כל זה לא הוביל לתוצאות הרצויות. גם המבצעים של המוסד באיראן, שיצאו לפועל באופן יוצא מן הכלל, ושלחו מסר ממנו לא יכלו האיראנים להתעלם – אפילו הם לא הוריד את האיראנים על הברכיים, ואני לא חושב שניתן להוריד אותם על הברכיים.

״יש שם 100 מיליון איש, אני לא חושב שישראל יכולה להשמיד 100 מיליון איש ולמחות אותם מעל פני האדמה. לכן, עלינו לבחון את האפשרויות הפרקטיות יותר, ואני חושב שבסופו של דבר, אם אנחנו רוצים להגיע לשלב אחר של יחסים עם איראן, לא נוכל לעשות זאת בלי לנסות לדבר איתם. מניסיוני בפגישות עם איראנים בעשר השנים האחרונות, אני חושב שיש רצון לנסות לקיים דיאלוג מסוג זה או אחר, אבל זה צריך להיות דיאלוג המושתת על כבוד הדדי״.

לשאלתו של כספית, שהביע פליאה מסוימת מנקודת המבט של הלוי על כך שאיראן אינה מהווה איום קיומי, השיב הלוי כי הוא אינו מעוניין ״להיכנס לפרטים של איך ישראל תוכן להגן על עצמה מפני תקיפה גרעינית. אני חושב שלישראל יש את יכולות המתקפה וההגנה כדי להתמודד עם איום כזה, ואני סבור שצריך להיות לנו ביטחון ביכולות של ישראל.

״הרעיון הזה של פצצה אחת שתיפול על תל אביב אומר שאין לישראל סיכוי לשרוד את איראן, ושהדבר הראשון שעלינו לעשות הוא לעלות על מטוס ללונדון או לפריז ולהישאר שם לשארית חיינו. אני סבור שזה לא הפתרון, כי אני לא חושב שאיראן רוצה עימות גרעיני. הם רוצים להגיע לרמה מסוימת של הסכמה שאנחנו לא יכולים לאפשר להם ברגע זה.

״אז מה עושים? במקביל לנקיטת כל אמצעי הזהירות למול איום גרעיני, אני חושב שיש גם לומר ׳אנחנו מחכים לדבר איתכם, לשבת ביחד ולראות איך נוכל לחיות ביחד׳. ואני חושב שנופתע. אני חושב שעלינו לנסות את זה, ולנסות ברצינות. יש הרבה אנשים שיוכלו לבצע את זה. אני חושב שבמאמצינו לדיאלוג עם ארה״ב יש גם לנסות להימנע מלנקוב בשמות של אנשים ספציפיים, ולנסות למצוא נתיבי בריחה שיערערו את המערכת שהנשיא ביידן יצר כדי להתמודד עם התיק האיראני. לדעתי הנשיא ביידן מחויב אף הוא להגנת ישראל, וייתכן שדיאלוג מסוג אחר עם הממשל הקיים יהיה יעיל יותר״.

לשמיעת הראיון המלא של בן כספית עם אפרים הלוי באתר אל מוניטור

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית