חיל הים האיראני הציג את הדור הבא של ספינות הרחף

לספינות רחף שתי משימות: הובלה מהירה של כוחות על פני הים, לרבות כוח חיל רגלים ורכב קרבי. השנייה בשיגור רקטות, טילים וכלי טיס לא מאויישים

חיל הים האיראני הציג את הדור הבא של ספינות הרחף

Iran’s Navy Commander Rear Admiral Hossein Khanzadi - mehrnews

סוכנות הידיעות האיראנית, תנזים, פרסמה כי חיל הים של משמרות המהפכה של איראן, צפוי להכניס בקרוב לשירות מבצעי דור חדש של ספינות רחף. הדור החדש של ספינות הרחף האיראניות יתבסס כולו על פיתוח וייצור עצמי של התעשייה הימית האיראנית. 

חיל הים של משמרות המהפכה של איראן מפעיל מ- 2012 ספינות רחף מדגם Tondar, להן שתי משימות מבצעיות מרכזיות. הראשונה היא בהובלה מהירה של כוחות על פני הים, לרבות כוח חיל רגלים ורכב קרבי. המשימה המבצעית השנייה היא בשיגור רקטות, טילים וכלי טיס לא מאויישים.

ספינות הרחף הן ספינות המפליגות במהירות גבוהה מאד על פני המים באמצעות מדחף, הנמצא מחוץ למים (בדומה למטוס קל) ומתאימות לשימוש במתארים מבצעיים של החפת כוחות מהים ליבשה. יחד עם יתרון מהירות ההפלגה הגבוהה, ספינות אלו פגיעות יחסית. 

ספינת הרחף החדשה הוצגה לאחר חודשיים בהם הציגו האיראנים שורה ארוכה של פלטפורמות ימיות מתוצרת מקומית, לרבות פריגטות, ספינות סוחר שהוסבו לנשיאת מסוקים וכלי טיס בלתי מאוישים, ולמעלה מ- 600 ספינות תקיפה חדשות מדגמים שונים. 

כל הפלטפורמות האיראניות מצוידות בטילים נגד כלי שיט לטווחים ארוכים (עד 500 ק"מ), מוקשים, טורפדו, כלי טיס בלתי מאויישים, ומערכות לחימה אחרות תוצרת התעשייה האיראנית. בד בבד עם התקדמות השיחות מול ארצות הברית בנושא הסנקציות והגרעין, ובה בשעה שממשל ביידן מסיר את החסמים ומבטל את החלטותיו של טראמפ בנוגע לאיראן, ממשיכה איראן בבניית כוחה הימי ובהתעצמותה הצבאית.

התעצמותה של איראן היא נדבך במימוש תפיסתה האסטרטגית, הגורסת כי איראן היא מעצמה אזורית, ובפרט מעצמה ימית. איראן בונה יכולות לחימה, אשר יאפשרו לה לנהל מערכה צבאית מול הכוחות הימיים של ארצות הברית, סעודיה, מצרים ובני בריתם מחד, ומאידך יכולות לפעול מול איחוד האמירויות, שכנתם מדרום.