לראשונה: שיווין מגדרי בקורס התכנות של צה״ל 

מפקדת בקורס תכנות, סרן שיר זגורי, מסבירה כי התמורות בקורס כוללות את קיצור הקורסים, שינוי שיטת המדידה של החניכים ויש האקתונים לתחושת מסוגלות. ראיון מיוחד 

לראשונה: שיווין מגדרי בקורס התכנות של צה״ל 

מפקדת קורס תכנות, סגן שיר זגורי. צילום: דובר צה״ל

בית הספר למקצועות התכנות של צה״ל (בסמ״ח) מפעיל בכל רגע נתון כשלושה עד ארבעה קורסי תכנות במקביל. הקורסים כוללים שפות תכנות בעיקר לפיתוח אפליקציות ואתרים כמו ג׳אווה או ג׳אווה סקריפט. בצה״ל כבר לא מלמדים שפות יסוד כמו C או C++, היות ואלו אינן נדרשות כמעט לתחזוקת מערכות בצה״ל. 

״את הלוגיקה הטמונה באותן שפות יסוד הכנסנו למספר קורסים במהלך מסלול ההכשרה בלי ללמד את השפות האלו״, מסבירה מפקדת קורס תכנות, סרן שיר זגורי. ״קורס תכנות אורך כחצי שנה, כאשר החניכים לומדים כל יום כ-12 שעות. 

״בשונה מבעבר, הקורס התקצר ועומד על 4-5 חודשים. כל הקורסים שפועלים במקביל מקנים את אותם תכנים. בשבועיים הראשונים עושים השלמה מהירה של יסודות התכנות למי שהגיע מהתיכון בלי רקע, לאחר מכן עוסקים באלגוריתמיקה ובחלק השני שמים דגש על פיתוח אפליקציות.״  

בבסמ״ח שינו גם את שיטת המדידה לחניכים במהלך הקורס. במקום ציונים ״יבשים״, החונכים עושים לחניך ׳סקר קוד׳. כלומר, עוברים איתו על הקוד, רואים למה הליך הקומפילציה נתקע, ויחד, מבינים איפה הנקודות שצריך לשפר. כל שבוע יש מבחן, כך שצוות החונכים והפיקוד יודע בכל רגע נתון מה הקשיים של כל חניך בקורס. לשאלה כמה נשירה יש בקורס תכנות, לא ניתנה תשובה במהלך הראיון. 

״לצד תכני החובה בקורס, כל חניך בוחר פרויקט ליישום על פי רצונו. פרויקט שילווה אותו לאורך כל הקורס, כולל הצגתו בסיום. זה יכול להיות פרויקט בתחום הסייבר, פיתוח אפליקציות, משחקים או כל תחום קשור לתכנות שמעניין את החניך. באחד הקורסים חניך בחר למשל לפתח מערכת זיהוי פנים״, אומרת זגורי.  

[צילום: דו״צ]

עוד יוזמה בקורס התכנות היא האקתון. צה״ל מריץ האקתון בתחומים שונים כבר מספר שנים, כאשר המטרה העיקרית היא לעודד יצירתיות וחדשנות אצל החניכים. כמו גם תחושת מסוגלות. הרעיון פשוט - מרעיון לאב טיפוס ב24 שעות. 

בין הפרויקטים בהאקתון הנוכחי שהסתיים לא מזמן, פותחה מערכת המלצה למלש״בים על פי שאלונים ונתונים האלגוריתם מייעץ למלש״ב על התפקידים שיתאימו לו. מערכת למבוגרים, ילדים, ומבודדים בזמן הקורונה שזקוקים לעזרה מהבתים - בסגנון וולט - מקבלת קריאות ומפזרת למתנדבים השונים שיגיעו אליהם לעזור, ע"פ GPS. 

מערכת למציאת בעל החיים המתאים ביותר עבור המבקש לאימוץ (אוספת מידע מכל אתרי האימוץ וע"פ קריטריוני חיפוש שונים מוצאת לך את החיה המתאימה ביותר עבורך). מערכת זיהוי חיילים בכניסה לבסיס בנייד (בודקת שמילאו הצהרת בריאות, מדווחת שהגיעו). אקינאטור - מערכת לומדת שמזהה ע"פ מספר שאלות על איזו דמות אתה חושב מתוך מאגר נתון. 

״אחד השינויים המבורכים שרואים בקורסים שרצים כעת אצלנו, היא שחצי מהחניכים הם נשים״, אומרת זגורי. שאלתי: האם יש הבדל בין נשים לגברים ברמת הידע הבסיסי עימו מגיעים לקורס התכנות? ״אין הבדל. סטטיסטית זה אותו דבר לשני המגדרים״, מסכמת זגורי.

אולי יעניין אותך גם