העיתונאי רון בן ישי מסכם עשרות שנות פעילות ככתב צבאי

חי במלחמה – עיתונאי בקו האש מאת רון בן ישי, ידיעות ספרים, 2021

באדיבות ידיעות ספרים

בספר חדש עם ארבעים פרקים של התרשמות סובייקטיבית על 60 שנות ביטחון ישראל מ-1961, שנה בה התגייס רון בן ישי לצה"ל, מזמין אותנו רון לעבור אתו את החוויות הגדולות והקטנות מסיקור מלחמות ששת הימים, יום כיפור, לבנון לסוגיה, האינתיפאדות ומבצעי עזה.

בשביל רון, בוגר הפנימייה הצבאית, קצין מבצעי בגולני ובצנחנים, אך בעיקר כתב צבאי של שטח, פרשן דעתן, חתן פרס ישראל לתקשורת, ספר זה הוא תמצית המסרים שבכוונתו להעמיד לרשות הדור הצעיר והוותיקים אשר ישמחו להיזכר בעזרתו במלחמות העבר.

רון הוא איש התקשורת האלקטרונית, קול ישראל, הטלוויזיה הישראלית, מפקד גלי צה"ל, פרשן ביטחון לעיתונות חוץ ופרשן Ynet בימים אלה. קשת בלתי נגמרת של אתגרי תקשורת במסגרות ארגוניות שונות. מתאים לאופייו הנמרץ, הסקרן והבועט.

מלחמות ישראל מתחילות במשפחתו, כאשר בילדותו נפל אביו במלחמת העצמאות. ב-21 במרץ 1968 שמע רון, כתב צבאי ב 'קול ישראל', בחדשות ציטוט של ידיעות חוץ כי מטוסים ישראליים הטילו כרוזים מעל העיירה כראמה בירדן. לא היתה תגובה של דובר צה"ל, ואז זינק ממיטתו לכיוון יריחו כשהוא נשבע לבוא חשבון עם ידידיו ומקורותיו בצבא, שלא יידעו אותו מבעוד מועד. זו תגובה אופיינית לעיתונאי בכל נימי נפשו.

בעודו עובר את הגבול ברגל בגשר אלנבי הוא תופס "טרמפ" על אופנוע של חבר, קצין מודיעין. הוא מגדיר אירוע זה, כמו רבים אחרים, בהם גבר הדחף לספר סיפור אותנטי ממקור ראשון על ההיגייון ההישרדותי.

פרק מיוחד מוקדש לסיירת רימון שיזם אריק שרון אלוף פיקוד הדרום עם מפקדה, מאיר דגן. כאן משתף רון בידיעה הראשונית שהיה עד לה על דיונה ברצועה – ראש הממשלה גולדה מאיר בביקור בשטח ושרון משכנע אותה להקים גוש יישובים יהודיים במסגרת הלהט של כיבוש הארץ. בתחילת מלחמת לבנון הראשונה הוא נכנס על טנק של צה"ל לביירות, ובסופה דיווח על הטבח שהיה עד לו במחנות סברא ושתילה בדרום העיר.

בספרו הראשון, "כתב חזית", סיפר בן ישי על מלחמות של אחרים, ממסעותיו ההרפתקניים ברחבי העולם. בספר הנוכחי הוא עושה זאת מזווית ראייה אישית של להיות תמיד עם הלוחמים ובקרבת מקבלי ההחלטות בתפניות מדיניות. 

בסיכום תובנותיו קובע בן ישי כי בארבעת העשורים הראשונים למדינה הוכיח צה"ל פעם אחר פעם את יכולתו לכבוש שטחים, להשמיד את יכולת האויב ולשבור את רצון הלחימה שלו. לעומת זאת במילניום הנוכחי בעידן מערכת התשה א-סימטרית לא מצאו ממשלות ישראל וצה"ל עד כה מענה אפקטיבי שיוציא לערבים ולאיראנים את החשק להמשיך וליישם אסטרטגיה של התשה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית