תזכורת: תאונות האימונים בצה"ל הן באחריות הדרג הבכיר

תא״ל (מיל.) שמעון חפץ טוען במאמר דעה כי אין מקום להתעלם מאחריות הדרגים הבכירים בצה״ל לתאונות האימונים ולמקרי מוות מיותרים

אילוסטרציה. צילום: דובר צה״ל 

 "למדינת ישראל אין אוצרות טבע, אין מכרות פחם ואין נפט״, אמר באוגוסט 1992 ראש הממשלה ושר הביטחון אז, יצחק רבין, כשנאם בפני מפקדי צה״ל בטקס סיום פו״ם. ״אוצר הטבע הרציני ביותר שלנו הוא הילדים שלנו."

כמי שנכח באותו הטקס, ליווה את רבין משך שנים  וידע כמה הקדיש לשמירת חיי אדם, חשוב לי לחדד את דבריו אז והיום. כמעט 30 שנים עברו, אבל תאונות האימונים, הפציעות ואף המוות שניתן היה למנוע עוד איתנו. 

רק בחודש שעבר מת לוחם הנח״ל יונתן גרנות מפליטת כדור לאחר מטווח. השבוע הסתיימה חקירת מצ״ח בתקרית פציעתו הקשה של לוחם מגלן עילי חיות אשר נותר משותק לאחר שהתבקש לקפוץ מהאמר לתוך שיח קוצים, כחלק ממסורת היחידה. 

המפקדים הבכירים, כך נראה, ייצאו מהפרשה ללא פגע. גם בפרשה אחרת מסתמן לאחרונה שרק הדרג הפיקודי הזוטר יישא באחריות: מותו של ניב לובטון שהתאבד ב-2019 יום לאחר שרכזי מודיעין של מצ"ח ניסו לגייסו כסוכן.

וכך אמר אז ראש הממשלה למפקדי צה״ל: "כל שנה מתגייסים אלפי בני נוער לצה"ל. בוקר אחד הם עוברים מרשות ההורים שגידלו אותם, מהבית שבו צמחו, אלינו, אל הצבא.

״מה אני רואה לעצמי זכות וחובה לתבוע מכם? בראש ובראשונה- אחריות. נותנים בידכם גורל אנשים אחרים. נותנים בידכם מסגרות ארגוניות גדולות ביותר, שאנשים בעלי ניסיון של עשרות שנים לא זוכים להיות אחראים לדומים להן. 

"נותנים לאחריותכם ציוד לחימה ששווה עשרות מיליונים, מאות מיליונים. ואנחנו שנותנים בידיכם את הסמכות והאחריות לחיי אנשים, לחיי הבנים והבנות שלנו, שמים בכם את מבטחנו, אחרי שהוכחתם יכולת וצברתם נסיון. האחריות שלכם היא מוחלטת. אין לכם אל מי להביט מאחוריכם. האחריות נעצרת אצלכם.

״נפל בגורלי לבקר בבתי משפחות שכולות רבות בישראל, ואני אומר לכם שאין דומה ביקור תנחומים אצל משפחה ששכלה את בנה במלחמה לביקור אצל משפחה שבנה איבד את חייו רק משום שחברו פלט כדור, רק משום שמפקדו נתן פקודה לא מקצועית ולא נכונה, רק משום שחבריו שיחקו בחומרי נפץ או ברשת על מסלול המראה. 

"אין ניחומים למשפחה שבנה נפל במלחמה, אבל בני משפחתו יודעים אז שבמותו הציל את חיינו. מה תאמרו לאם שבנה נהרג רק משום שאחד החיילים לא פעל לפי ההוראות והפקודות? איך נישיר מבט לעיניו אל אב שבנו נהרג בגלל שמישהו אמר "סמוך עלי" או "יהיה בסדר" ושום דבר לא היה בסדר?

״אני יודע שצה"ל עושה כל מאמץ למנוע תאונות ונפגעים. רק מי ששירת כמוני בשנות החמישים והשישים יודע להעריך עד כמה השיפור גדול. אני ער למעשים הגדולים למניעת תאונות בצה"ל ואומר לכם: אין די בכך. אל תאמרו: אי אפשר למנוע. 

״אל תאמרו: זו היתה גזירת גורל. אין זה כך. הרבה מאוד, כמעט הכל, תלוי בכם. אליכם התכוון ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון,כאשר אמר:"תדע כל אם עברייה שמסרה את גורל ילדה לידי המפקדים הראויים לכך" אתם הראויים, אתם האחראים״.

התאונות בצה״ל דורשות שינוי תפיסה  מהפיקוד העליון. על צה"ל להיות מקום בטוח יותר ללא מסורות מסוכנות עד טיפשות שאין להם מקום בצבא של שנת 2021. ברוח מפקדי לשעבר, אגיד היום שהשינוי בידיים שלנו - המפקדים.

דם הנופלים זועק לנטילת אחריות מלמעלה. כפי שניסח זאת היטב רבין, באותו נאום ממש: ״אנו תובעים מכם דיווח אמת. חובתו הראשונה של כל מפקד בכל עת היא לדווח אמת, גם אם היא מרה, בין שהיא לטובתו ובין שהיא לא לטובתו״.

אין מקום להתעלם מאחריות הדרגים הבכירים בצה״ל לתאונות האימונים ולמקרי מוות מיותרים. מי מבין האחראים שנכשל יודע כי עליו לשאת בתוצאות  - גם במחיר אי קידומו בצבא.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית