מזכיר המדינה האמריקני: ״הכדור נמצא במגרש האיראני״

אנת׳וני בלינקן העיד בפני וועדת החוץ של הסנאט ופרס את משנת הממשל החדש בכל הנוגע למדיניות חוץ. בנוגע לישראל, חזר בלינקן על העמדה כי הפתרון היחיד הוא פתרון שתי המדינית

מזכיר המדינה האמריקני: ״הכדור נמצא במגרש האיראני״

מזכיר המדינה האמריקני, אנת׳וני בלינקן, בעדותו בפני וועדת החוץ של הסנאט, רביעי. צילום: Ken Cedeno/Pool/ABACAPRESS.COM via REUTERS

״הבהרנו לאיראן שהדרך לחזור להסכם הגרעין היא דרך דיפלומטיה קשוחה. הם מסרבים בינתיים להיפגש. הכדור נמצא במגרש שלהם, הם צריכים להראות עד כמה הם רציניים״. כך אמר אתמול (ד׳) מזכיר המדינה האמריקני, אנת׳וני בלינקן, במהלך עדותו בפני וועדת החוץ של הסנאט. במשך כארבע שעות השיב לשאלות הסנאטורים, ופרס את יעדי הממשל החדש בכל הנוגע למדיניות חוץ, את סדרי העדיפויות ואת מה שהושג עד כה.

״מבחינת יעד ההסכם עצמו, לשים את תכנית הגרעין האיראנית בקופסא ולחתוך את יכולתה לייצר חומרים בקיעים, מדובר בהצלחה – כך על פי הקהילה הבינ״ל והפקחים״, אמר בלינקן בהתייחסו למחלוקת סביב יעילות הסכם הגרעין. ״כשפרשנו ממנו, האיראנים התחילו להתנער מהמגבלות שהוטלו עליהם.

"כתוצאה מכך, הזמן שיידרש לאיראן לייצר מספיק חומרים בקיעים עבור נשק גרעיני אחד עומד על שלושה-ארבעה חודשים, על פי דיווחים, ופוטנציאלית גם מתקצר אם ימשיכו להפעיל מחדש דברים שהסכם הגרעין כיבה. לכן, לדעתי האינטרס שלנו הוא להחזיר את איראן לקופסא הגרעינית. יש לנו בעיות רבות עם איראן: טרור, טילים בסיסיים, ניסיונות לערער את היציבות האזורית. איראן גרעינית, או על סף יכולת גרעינית, מהווה עוד נדבך של סכנה״.  

מזכיר המדינה נשאל גם בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני ולהסכמי השלום האזוריים. ״הצעדים לנורמליזציה בין ישראל לבין האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו הם צעדים חיוביים מאוד שאנו רוצים להמשיך ולבנות על גבם. מדובר במשהו חיובי עבור שלום ויציבות וכן עבור שגשוג כלכלי״, השיב. ,עם זאת, אין זה אומר שהאתגר הישראלי-פלסטיני נעלם. הוא לא נעלם, הוא עדיין שם, ולדעתי יש לנו מחויבות להמשיך לפעול בנושא ולקדם את פתרון שתי המדינות, שהוא הדרך היחידה שתאפשר לישראל את הביטחון להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית, ותיתן לפלסטינים ת המדינה שמגיעה להם

נושאים נוספים שעלו בעדותו של בלינקן:

על אפגניסטן: ״מטרת הנשיא ברורה מאוד, לסיים את הקונפליקט, להביא את החיילים הביתה, ולהבטיח שאפגניסטן לא הופכת למקלט לטרוריסטים ולאיום לארה״ב. אנחנו מצויים במאמצים דיפלומטיים לנסות להניע מו״מ לעתיד של שלום בין שני הצדדים במדינה. במקביל, אנו בוחנים את פריסת הכוחות שלנו במדינה, כולל את תעריך היעד של ה-1 במאי, אך טרם קיבלנו החלטות בנושא. אנחנו רוצים לראות שהטליבאן עומד בהבטחות שלו להפחתת האלימות״.

על סעודיה: ״הנשיא הבהיר שעלינו לבחון ולכייל מחדש את מערכת היחסים שלנו עם ערב הסעודית, כדי לוודא שהיא מקדמת את האינטרסים והערכים שלנו, מה שנראה לי שהיא התרחקה ממנו, וזה בדיוק מה שעשינו. עשינו את זה בכך שהפסקנו לתמוך במתקפות בתימן המובלות על ידי הסעודים, והשעינו כידוע חלק ממכירות הנשק. בנוסף, אנו מתמקדים בדיפלומטיה שמטרתה להביא לסיום המלחמה בתימן, ולמשבר ההומניטרי הגרוע בעולם. הבהרנו את הציפיות שלנו משותפינו הסעודיים בכל הנוגע לזכויות אדם, אך במקביל גם הבהרנו את מחויבותנו להגן על סעודיה אם תותקף. בכל הנוגע לחשקוג׳י, אנו נציית לחוק. יש דברים שאיני יכול לומר, אבל נראה לי שהוגן לומר שלנסיך הכתר הסעודי אין תכניות להגיע לארה״ב״.

על הפרות זכויות האדם בסין: ״אנו נחושים להציב את זכויות האדם בחוד החנית של מדיניות החוץ שלנו. נשתמש בסנקציות ובאמצעים אחרים כדי להעניש את האחראים על הפרות זכויות אדם וזוועות נוספות. עלינו להתחיל מההבנה שהצעד הראשון הוא לדבר על המצב. ועלינו לוודא שאנו בונים קואליציות עם מדינות שחושבות כמונו ושמזועזעות כמונו מהפרות אלה, בסין או בכל מקום אחר בעולם.

על מלחמות הסחר עם סין: ״אנחנו הרבה יותר אפקטיביים כשאנו משתפים פעולה נגד האגרסיביות הכלכלית האיראנית עם מדינות החולקות את ערכינו. ארה״ב מספקת כ-25%  מהתמ״ג העולמי, עם שותפים באירופה, למשל, אפשר להגיע ל-50%-60%. זה משהו שיהיה לסין הרבה יותר קשה לעמוד מולו. בנוסף, בנוגע להסכמי סחר חדשים: עלינו להבטיח שאנו משקיעים באנשים שלנו ראשית, כדי שיהיה לנו את הבסיס החזק ביותר לתחרותיות״.

על אוקראינה: ״אנו מתנגדים בתקיפות לסיפוח הרוסי של חצי האי קרים, אנו מתנגדים בתקיפות לאגרסיביות הרוסית בדונסק במזרח אוקראינה. אנו תומכים באוקראינה בחוזקה ומתכננים אף לחזק תמיכה זו עוד יותר, בין אם באמצעי ביטחון או על ידי תמיכה במאמציה לחזק את הדמוקרטיה שלה״.

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022