הפנטגון מציג: המדריך למניעת הסתננות קיצוניים מבית

קעקועים, מילים מסוימות והיסטוריה של שימוש בסמים הם רק חלק מהנורות האדומות שאמורות להידלק אצל מגייסים של שירותי הביטחון הפוטנציאלים כשהם מראיינים מועמדים

צילום: US Army

״מחלקת ההגנה ניצבת בפני איום מקיצוניים מבית, במיוחד מפני אלה הדוגלים בעליונות הגזע הלבן ובאידיאולוגיות לבנות לאומניות״, כך נכתב ב״דו״ח לוועדות השירותים המזוינים על תהליך סינון אנשים המבקשים להצטרף לכוחות המזוינים״ שנכתב על ידי מומחי הפנטגון. המחברים מזהירים כי ״חלק מקבוצות הקיצוניים/טרור המקומיות מנסות באופן אקטיבי לעודד את חבריהן להצטרף לשורות הביטחון, כדי לצבור ניסיון קרבי וטקטי. בנוסף לפוטנציאל לאלימות, עליונות לבנה ולאומנות לבנה מהוות איום על הסדר והמשמעת בצבא״.

התחזקות הכוחות הלאומנים-לבנים-קיצוניים בארה״ב בשנים האחרונות היא תופעה מוכרת היטב. הצעדה הגזענית בשארלוטסוויל שהסתיימה במותה של מפגינה שמחתה כנגדה, הטבח במתפללים השחורים בכנסייה בצ׳רלסטון ובמתפללים היהודים בבית הכנסת בפיטסבורג, והאלימות המשטרתית המתמשכת נגד גברים צעירים שחורים – אם לציין רק מספר דוגמאות. ובכל זאת, דומה שה-6 בינואר האחרון היווה מעין קריאת השכמה. אמריקה הזדעזעה עד היסוד מההסתערות האלימה, המבישה והמכוערת על סמל הדמוקרטיה, בניין הקפיטול – והזעזוע רק גבר כשהסתבר שבקרב המתפרעים היו גם יוצאי צבא וכוחות הביטחון.

הדו״ח – שחובר כבר בקיץ האחרון אך פורסם בשבוע – שעבר בוחן מתודות סינון בהן משתמש ה-FBI בתהליכי הגיוס לשורותיו, וממליץ על שיתוף פעולה בין הבולשת הפדרלית לבין משרד ההגנה. הוא מציין קבוצות שונות של קיצונים לבנים (ניאו-נאצים, חברי קו-קלוקס-קלאן, גלוחי ראש ועוד) ועומד על ההבדלים ביניהם ועל הדרכים לזהות מועמדים פוטנציאלים לכוחות הביטחון ששייכים לקבוצות אלו (או פועלים על דעת עצמם), באמצעות סמלים שונים ומילים גזעניות בהן עשויים המועמדים להשתמש.

כך, למשל, מעבר לשאלות הרגילות והברורות, שעשויות אפילו לעורר גיחוך מסוים (״האם אי פעם השתתפת במתקפת טרור נגד ארצות הברית?״), מסביר הדו״ח את חשיבות ווידוא העדר הקעקועים השונים – צלב קרס וסמלים נאצים נוספים, הסימול HH או 88 (הייל היטלר), המספר ״14” (שמתייחס לסיסמא ״עלינו להבטיח את קיום אנשינו ועתיד לילדים לבנים״, 14 מילים באנגלית), ועוד. בנוסף, ישנם הסברים בנוגע למעקב אחרי פעילות הרשת של המועמדים, ווידוא היסטורית תעסוקה, וביצוע בדיקה גופנית מלאה הכוללת גם בדיקת סמים.   

״למרות מספרם הנמוך במונחים אבסולוטיים, אינדיבידואלים עם קשרים לקיצוניים ורקע צבאי מהווים מקור לדאגה עבור הביטחון הלאומי האמריקני, בשל יכולתם להוציא לפועל אירועים בעצימות גבוהה״, נכתב בדו״ח. ״המטרה שלהם היא לערער את הסדר הקיים ולהעלות משטר מטעמם״.  אתר ה״מיליטרי טיימס״ מציין כי הדו״ח לא כולל נתונים מספריים בנוגע לאלו שנפסלו בשל סיבות אלו, אך מציין שמתוך כ-400 אלף איש המנסים להתקבל לכוחות הביטחון מדי שנה, רק כ-250 אלף משלימים את התהליך (יש להניח שרובם נפסלים מסיבות אחרות).

בנוסף לניסיונות לשפר את תהליך הסינון, ישנה גם פעילות בשטח. אחד מפעולותיו הראשונות של מזכיר ההגנה החדש, לויד אוסטין, הייתה להורות לכל יחידות הצבא לקיים יום הדרכה בנוגע לאיום הטרור והקיצוניות מבית, אותו עליהם לסיים עד לחודש אפריל. במדריך שחולק למפקדי היחידות נכתב כי עליהם להבהיר ״תמיכה פעילה באידיאולוגיות המעוררות שנאה, אפלייה או הטרדה כלפי אחרים אינן נסבלות במסגרת היחידה שלנו. אני (המפקד) מצפה שעקרונות היסוד של הגינות וכבוד הדדי ינחו את פעולותינו בכל עת״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית