לבנון: גל המחאות ממשיך, וגובה הרוגים

הצבא הלבנוני התחיל לפנות מחסומים מאולתרים שהציבו מפגינים בכבישי המדינה, המוחים על המשבר הכלכלי ועל הקיפאון והשחיתות הפוליטיים, שדרדרו יותר מחמישית מהאזרחים לעוני קיצוני

 

מחאות ברחובות צידון, בתחילת השבוע. צילום: REUTERS/Aziz Taher

הצבא הלבנוני התחיל לפנות אתמול (ד׳) מחסומים מאולתרים שהוצבו על ידי אזרחים בכבישים הראשיים במדינה, שמונה ימים אחרי שפרצו המהומות האחרונות בשורה ארוכה של מחאות אזרחיות, שעיקרן המשבר הפיננסי האדיר במדינה והקיפאון והשחיתות הפוליטיים. המפגינים שורפים צמיגים ומציבים רכבים במרכז כבישים, והצליחו לחסום את הגישה לביירות ולערים נוספות.

מוקדם יותר השבוע נהרגו שלושה לבנונים בתאונת דרכים, כאשר התנגשו במשאית שחנתה לרוחב כביש מהיר. ה״דיילי סטאר״ הלבנוני מדווח, כי בעקבות התאונה הנשיא מישל עאון ביקש מהצבא ומכוחות הביטחון להתערב ולהסיר את כל המפגעים - אך הרמטכ״ל השיב בהתחלה בשלילה. ״גם אנשי הצבא שלנו סובלים ורעבים. אני פונה לגורמים הרשמיים: לאן אתם הולכים? למה אתם מחכים? מה אתם מתכננים לעשות?״ אמר הרמטכ״ל, ג׳וזף עאון, והזהיר מגרירת הצבא אל תוך הקלחת הפוליטית. 

גל המחאות הנוכחי בלבנון פרץ בעקבות קריסתה של הלירה הלבנונית, נקודת שפל נוספת במשבר הכלכלי המטלטל אותה כבר מאז 2019, שדרדר למעלה מ-20% מהאוכלוסייה למצב של עוני קיצוני והוביל לעלייה אדירה במחירי מוצרי יסוד. המריבות בין הפלגים הפוליטיים השונים, שהובילו לקיפאון פוליטי בגינו לא הוקמה עדיין ממשלה חדשה, חמישה חודשים אחרי שסעד אל-חרירי קיבל את המנדט להרכיבה, גם מונעות את התנעת הרפורמות שדורשת קרן המטבע העולמית על מנת לספק סיוע. המצב הקטסטרופלי הדרדר עוד יותר בשל משבר הקורונה, וכן עקב הפיצוץ שהחריב את נמל ביירות, באוגוסט האחרון.

בשבת האחרונה הזהיר ראש הממשלה הזמני, חסן דיאב, כי לבנון מדרדרת לעבר כאוס, ואיים כי יפסיק לבצע את חובותיו בניסיון ללחוץ על הפוליטיקאים היריבים להניח את המחלוקות בצד ולפעול לכינון ממשלה. ״האם המאבק לקבל חלב אינו מהווה תמריץ מספיק להתעלות על הדברים הרשמיים ולהחליק את הקצוות?״ שאל דיאב, בהתייחסו למריבה בין לקוחות על קופסת אבקת החלב האחרונה שנשארה במרכול בביירות, שתועד בוידאו והפך לוויראלי.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית