ממשל ביידן הטיל סנקציות ראשונות על איראן

שני חוקרים של משמרות המהפכה הואשמו בעינויים ובהפרת זכויות אדם של אסירים פוליטיים. בכך, מאותתים האמריקנים לטהרן שעינם פקוחה, מבלי להתייחס ישירות לנושא הגרעין

המחאות באיראן נגד התייקרות הדלק. צילום: Nazanim Tabatabaee/WANA (West Asia News agency) via REUTERS

 

ממשל ביידן מטיל את הסנקציות הראשונות שלו על איראן – אך לא בשל הפרות הסכם הגרעין. שני חוקרים של משמרות המהפכה הוכנסו אתמול (ג׳) לרשימה השחורה האמריקנית, לאחר שהואשמו על ידי מחלקת המדינה במעשי עינויים ובהפרות זכויות אדם נוספות משמעותיות נוספות של אסירים פוליטיים ואנשים שנעצרו במהלך המהומות נגד השלטון באיראן בשנים 2019 ו-2020, לאחר העלייה החדה במחירי הדלק. במסגרת הסנקציות, ייאסר על השניים ועל בני משפחותיהם להיכנס לתחומי ארה״ב.

״היום, במועצה לזכויות אדם בז׳נבה, הבהרנו את חששותינו בנוגע להתעמרות הנמשכת של הממשל האיראני באזרחי המדינה, כולל מעצרים בלתי מוצדקים של רבים מדי בתנאים מחפירים״, מסר מזכיר המדינה האמריקני, אנת׳וני בלינקן, והוסיף כי ״ארה״ב מחויבת  לקידום נטילת אחריות מטעם המבצעים״.

מדובר בצעד קטן בעל משמעות סימבולית בעיקרה. הממשל החדש בוושינגטון מאותת לטהרן שעינו פקוחה וכי הוא מודע היטב לנעשה ברחבי המדינה ותחת המשטר הקיים, זאת במקביל לניסיונות לחדש את הסכם הגרעין (ניסיונות הנמצאים בקיפאון), ממנו פרש הנשיא לשעבר טראמפ בשנת 2018. דובר הבית הלבן, נד פרייס, אמר אתמול כי ארה״ב יכולה בהחלט להמשיך לקדם את האינטרסים שלה במניעת נשק גרעיני מאיראן, ובמקביל להבהיר כי יהיו השלכות על הפרות זכויות אדם.

אתמול צוין גם יום השנה ה-14 מאז שנעלם באיראן סוכן ה-FBI רוברט לווינסון, והסברה היא שנחטף ונרצח. ״אנו קוראים לממשלה האיראנית לספק לנו תשובות מהימנות בנוגע למה שקרה לבוב לווינסון, ולשחרר באופן מיידי את כל האזרחים האמריקנים המוחזקים באופן בלתי מוצדק באיראן״, אמר בלינקן. התקשורת האיראנית דיווחה אתמול, כי טהרן הציעה לאמריקנים חילופי אסירים באופן מלא, אך שוושינגטון אינה מוכנה לכך.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית