סעודיה שואפת לשלוט בשוק המימן העולמי

הממלכה משקיעה מיליארדי דולרים בבניית מפעל בניאום, "עיר העתיד״ הנבנית באזור מצרי טיראן

בחולות האלה אמורה להיבנות העיר המתקדמת ביותר בעולם. צילום: מתוך אתר NEOM

סעודיה משקיעה כחמישה מיליארד דולר בבניית מפעל סולארי בעיר ניאום הנבנית באזור מצרי טיראן, בתקווה שיהפוך למוקד משיכה גלובלי עבור אנרגיית מימן ירוקה, כך על פי דיווח של רשת בלומברג. ניאום היא ״עיר העתיד״ של סעודיה, פרויקט הדגל השאפתני והמסקרן של יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, שנבנית מאפס בעלות משוערת של כ-500 מיליארד דולרים.

מדובר בשטח עצום, בערך בגודל של בלגיה, שאמור להוות מעין אוטונומיה חדשנית ומודרנית המבוססת על אנרגיה ירוקה בלבד ועל הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, שתהווה אבן שואבת כלכלית, תיירותית וטכנולוגית עולמית. העיר מיועדת להיפתח לפעילות בשנת 2025, וכן גם מפעל המימן, שכמובן צפוי גם לספק אנרגיה לעיר עצמה.  

האתר מציין, כי שוק אנרגיית המימן פורץ את דרכו משוק נישתי יחסית, שהיה מיועד בעיקר בעיקר לבלוני אוויר, טילים ונשק גרעיני – למקור אנרגיה עתידי מרכזי עבור העולם. לבריטניה יש כעת עשרה פרויקטים לחימום בניינים במימן, בסין ישנם כבר אוטובוסים המבוססים על אנרגיה זו, ויפן מתכננת לנתב אותה לייצור פלדה. גם השליח המיוחד לנושאי אקלים של הממשל האמריקני, ג׳ו ביידן, התייחס לא פעם לפוטנציאל האדיר הטמון באנרגיה זו.

עם זאת, עדיין קיימים אתגרים עצומים – כלכליים, טכניים ולוגיסטיים –  בהפיכת הגז לשמיש עבור משק האנרגיה בכללותו. אך כאן מגיע מזג האוויר של סעודיה לעזרתה: השמש והרוח החזקים יסייעו לתחנות (המייצרות מימן תוך שימוש באנרגיה סולרית ואנרגיית רוח) לפעול בצורה חסכונית הרבה יותר מאשר במקומות כמו אירופה הסגרירית. השאיפה הסעודית, כך על פי בלומברג, היא להיות הספקית העולמית המובילה של אנרגיית המימן, ולשלוט בשוק הצפוי להגיע, על פי ההערכות, ל-700 מיליארד דולר עד לשנת 2050.  

סעודיה היא כיום יצואנית הנפט הגולמי הגדולה בעולם, וככל שמדינות העולם מנסות יותר ויותר לצמצם את תלותן בחומר זה ולחפש אלטרנטיבות, כך זקוקה הממלכה לפתרונות חדשניים. העיר ניאם, בה ייבנה כאמור המפעל, מהווה חלק מ״חזון 2030״ של בן סלמאן לצמצום התלות בנפט וגיוון הכנסות על ידי הצבת סעודיה בחוד החזית הטכנולוגי במגוון תחומים. ״בלומברג״ אמנם מדווח שהמפעל יוכל לייצר את המקבילה של 15 אלף חביות נפט יומיות באנרגיית מימן, טיפה בים בהשוואה לתשע מיליון חביות הנפט שנשאב כעת על בסיס יומיומי – אבל זו רק ההתחלה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית