בקרוב: ניסויים במשלוחי רחפנים בשדה ניסויים בחדרה

חברת נתיבי איילון, משרד התחבורה וחברת הסטארט-אפ AIRWAYZ חברו יחד בשת"פ לביצוע פיילוט, ניסוי רחב-היקף של הפעלה וניהול עשרות רחפנים בתא שטח נתון, מעל ריכוז אורבני

צילום חברת Airwayz

תחזית לעתיד הלא רחוק: צי של רחפנים רבים יטוס מעל עיר גדולה. רחפנים אזרחיים במשימות של העברת משלוחים ממקום למקום. ספרים, תרופות, דברי מזון. הרחפן יביא לך את המשלוח עד לחצר הבית. זו עדיין איננה מציאות רווחת, אבל מיום ראשון הקרוב ועד סוף חודש זה יקרה בחדרה, עיר הרחפנים.

חברת נתיבי איילון, משרד התחבורה וחברת הסטארט-אפ AIRWAYZ חברו יחד בשת"פ לביצוע פיילוט, ניסוי רחב-היקף של הפעלה וניהול עשרות רחפנים בתא שטח נתון, מעל ריכוז אורבני, חדרה, שכולם יטוסו בזמן אמת מעל רחבי העיר במשימות של העברת משלוחים,  וכך תיבחן השליטה בתנועה האווירית של רחפנים רבים כדי להבטיח התנהלות בטוחה ויעילה. 

החל מיום ראשון הקרוב ימריאו ממרחב חדרה רחפנים של חמש חברות מסחריות המשתתפות בפיילוט, ו"מערכת ניהול תחבורה בלתי מאויישת"  UTM , פרי פיתוח של חברת איירוייז תנהל את המבצע.  "נבחן תרחישים שונים  של הפעלת הרחפנים, וזה יהיה אחד הניסויים הראשונים בעולם בהיקף כזה", אומר אייל צור, מנכ"ל חברת איירוייז, "נוכיח שניתן לייצר סינרגיה בין חברות המשלוחים, שאפשר לסנכרן את השמים רוויי הרחפנים ואפשר לשלוט במערך כולו ולנהל אותו". 

הצוות של חברת איירוייז מורכב מיוצאי חיל האוויר, ציוותי אוויר שהתמחו בניהול טיסות של עשרות או מאות כלי טיס. אייל צור: "נטלנו את הידע שצברנו בחיל האוויר ופיתחנו מערכת מבוססת אלגוריתמים ובינה מלאכותית, שלמעשה מחקה את ניהול התעופה הצבאית והאזרחית. המערכת שפיתחנו UTM מהווה מעין שילוב של מרכז שליטה, מגדל פיקוח ויב"א של חיל האוויר, אך בלבוש אזרחי ובניהול רחפני משלוחים בסביבה אורבנית ובמרחב אווירי צפוף".  

במסגרת הפיילוט בחדרה תשגר כל אחת  מחמש החברות את רחפניה ממקום ולמשימה שתבחר, העברת ציוד רפואי, מזון או סחורות שונות. התוכנה שפיתחה חברת איירוייז היא מערכת ניהול שנותנת מענה לניהול בזמן אמת של מרחב אווירי רווי צי רחפנים. אלמנט של בינה מלאכותית במערכת יסייע לשלב טיסות של כלים שונים למשימות שונות. יש שיקולי זמן ושעות פעילות.

צור: "לדוגמה, בשעות הבוקר בתי הספר וגני הילדים מלאים בילדים. לא ארצה לטוס מעל בית ספר או גן ילדים. אבל אחר הצהרים מוסדות אלו ריקים מאדם, ואין סיבה לא לטוס מעליהם בבטחה בלי להפריע.

"כך יכולה המערכת לשנות נתיבי טיסה וגבהים באופן אוטונומי או בהתערבות של מפעיל MAN IN LOOP. זו מערכת רגישה ש'נושמת' את המצב העירוני. אם נוצר קונפליקט בין שני רחפנים, המערכת אמורה  לזהות את הקונפליקט ולפתור אותו, כדי שחלילה לא תהיה התנגשות בין כלים".

המערכת מבוססת על קיום קשר בין כל רחפן לבין המערכת של איירוייז באמצעות אלמנט תקשורת המצוי ברחפן ומעביר מידע ונתונים. במהלך הניסוי החל מיום ראשון יתמקמו אנשי חברת איירוייז במרכז השליטה של נתיבי איילון, ומשם ינהלו את הפיילוט, כולל הסתייעות בחיזוי מזג האוויר בשטח הניסוי כדי לוודא טיסות והעברת משלוחים בזמן, ביעילות ובבטיחות.

השלב הראשון של הפיילוט ייערך בחדרה, אולם ניסויים יימשכו עוד כשנתיים עד להשלמת כל ניסויי המערכת וקבלת אישורי ההפעלה למיניהם.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית