מתחברת לאירופה: ישראל תניח את כבל החשמל התת-ימי הארוך בעולם

שרי האנרגיה של ישראל, קפריסין ויוון חתמו בניקוסיה על מזכר הבנות להנחת כבל החשמל התת ימי אירו-אסיה, שיונח בים התיכון לאורך כ-1,500 ק״מ ובעומק מרבי של כ-2,700 מטר, ויחבר בין רשתות החשמל של שלוש המדינות

טקס החתימה על מזכר ההבנות, אתמול (ב׳) בניקוסיה, קפריסין. צילום: דוברות משרד האנרגיה

שרי האנרגיה של ישראל, קפריסין ויוון חתמו השבוע (ב׳) בניקוסיה על מזכר הבנות להנחת כבל החשמל התת ימי אירו-אסיה, שיונח בים התיכון לאורך כ-1,500 ק"מ ובעומק מירבי של כ-2,700 מטרים. עם השלמתו, יהיה זה הכבל החשמלי הארוך והעמוק ביותר בעולם, שיחבר בין רשתות החשמל של ישראל, קפריסין ויוון ויוכל להוביל הספק של 1,000-2,000 מגה ואט. 

הכבל יונח על פני שלושה מקטעים בים התיכון: כ-310 ק"מ בין ישראל לקפריסין, כ-900 ק"מ בין קפריסין לכרתים וכ-310 ק"מ נוספים בין כריתים לאטיקה ביוון. הכבל יונח בעומק מקסימלי של כ-2,700 מטרים וצפוי להיות מושלם עד לשנת 2024. עלות המיזם נאמדת בכ-3 מיליארד שקלים והאיחוד האירופי, שהכיר במיזם כפרויקט בעל חשיבות משותפת (PCI - Project of Common Interest) יממן חלקים ממנו. 

במזכר ההבנות סיכמו השרים ד"ר יובל שטייניץ, נטשה פילידס (קפריסין) וקונסטנטינוס קריקס (יוון) לפעול בשיתוף פעולה לקידום הפרויקט תוך שיתוף פעולה בתיאום, בפיתוח וביישום שלו בשטח. כמו כן, סיכמו השרים לשתף פעולה בנושא הגנת הסביבה וקידום נושא האנרגיות המתחדשות בהתאם להסכם פריז, לקדם יחד שיתופי פעולה והעברת מידע מקצועי בתחום האנרגיה בכלל והכנת הסייבר בפרט.

״מדובר בבשורה אדירה לאזרחי ישראל״, אמר שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ. ״כבל החשמל התת ימי אירו-אסיה יאפשר לנו לקבל גיבוי חשמלי מרשתות החשמל של יבשת אירופה בעתות חירום, וחשוב מכך – גם יתמוך ביכולתנו להגדיל בצורה משמעותית את ההסתמכות על ייצור חשמל מאנרגיה סולארית, ויסייע לנו לעמוד ביעדי האנרגיה הסולארית שהציבה הממשלה לשנת 2030״.

במקביל, חתמה שרת האנרגיה הקפריסאית עם מקבילה המצרי על מזכר הבנות להקמת אירו-אפריקה: פרויקט שיקשר את מערכות החשמל של מצרים, קפריסין ויוון באמצעות כבל תת-קרקעי באורך של כמעט 1,400 ק״מ. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית