ה-CIA מרחיבה את פעילות המל״טים מבסיס סודי בניז'ר

הרחבת בסיס דירקו מעידה על כך שסוכנות הביון מתכננת לבצע משם תקיפות חמושות, אם יתקבל אישור מהממשל

Photo by Airman Michelle Ulber

סוכנות הביון המרכזית CIA מקיימת טיסות ביון בכטמ"מים ורחפנים מבסיס סודי קטן בניז'ר, בעוד הממשל של הנשיא ביידן מורה על הגבלה זמנית בתקיפות אוויר של כלי טיס בלתי מאויישים נגד מטרות טרור. 

CIA הקים ב-2018 בסיס בצפון ניז'ר, ומשם, כך מדווח ניו יורק טיימס,  נערכות תקיפות כטמ"מים נגד אל קאידה, אם כי אין הוכחות שהיו אלו תקיפות עם חימוש. בסיס דירקו צמוד לשדה תעופה מסחרי, ומטרת הטיסות היא לצפות אל המתרחש בדרום מערב לוב, אזור שבו אל קאידה פעיל יחד עם ארגוני טרור נוספים באזורי הסאהל, ניז'ר, צ'אד ומאלי.

הרחבת בסיס דירקו מעידה על כך שסוכנות הביון מתכננת לבצע משם תקיפות חמושות, אם יתקבל אישור מהממשל, העורך עתה בדיקה בנושא תקיפות כאלו. צילומי לוויין מראים שבסיס דירקו גדל באחרונה, מסלול המטוסים הוארך והוגברו סידורי הביטחון. בצילומים נראו כלי טיס הדומים למל"ט הגדול MQ-9  REAPER או כלי הטיס U-28A המשמש בדרך כלל לתמיכה מבצעית בכוחות מיוחדים.

מאז ממשל ביידן חייבים צבא ארה"ב וסוכנות הביון CIA לקבל אישור מהבית הלבן לתקוף חשודים בטרור במקומות שבהם אין צבא אמריקני כמו סומליה, תימן ולוב. ארגוני טרור הגבירו באחרונה פעילות באזורים שבהם לא פעלו בעבר, כמו  במדינות חוף השנהב, בנין, טוגו וגאנה. 

ידוע שפיקוד אפריקה של צבא ארה"ב מפעיל מל"טי REAPER מניימיי בירת ניז'ר, הנמצאת 800 ק"מ דרומית לבסיס דירקו, וכן מבסיס אגדז בניז'ר. צבא ארה"ב תקף מטרות של אל קאידה ודאעש בלוב, אך לא מאז ספטמבר 2019. 

דובר CIA טימותי בארט סירב להגיע לדיווח של ניו יורק טיימס, ואילו דוברת פיקוד אפריקה של הצבא ניקול קירשמן אמרה שהפיקוד אינו מעורב בפעולות בינוי בבסיס דירקו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית