רכב החלל "התמדה" של נאס"א יצא לטיול ראשון מוצלח על קרקע המאדים

כלי הרכב "התמדה" מתוכנן לבצע כל יום נסיעה של כ-200 מטרים. אחרי השלמת סדרה של ניסויים מדעיים ייצא הרכב למשימתו החשובה -  איסוף דגמי קרקע ואבנים

Credits: NASA/JPL-Caltech
 

רכב החלל (ROVER) של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א, שנחת על המאדים לפני שבועיים, יצא לטיול הראשון על אדמת הכוכב, טיול שעבר בהצלחה. מנהלי התכנית במעבדות ההנעה הסילונית ליד לוס אנג'לס מסרו שרכב החלל "התמדה", שגודלו כמכונית רגילה ולו ששה גלגלים, התקדם בטיול הראשון למרחק של 6.5 מטרים במשך כחצי שעה על קרקע המאדים, בלוע הר הגעש ג'זרו, אזור שבו משערים שהיה אגם בעבר הרחוק מאוד.

בהנחייה מן הקרקע נע הרכב ארבעה מטרים קדימה, עשה סיבוב של 150 מעלות שמאלה, סב אחורנית ונסע עוד 2.5 מטרים. מהנדס רכב החלל אנאיס זריפיאן אמר שהרכב "מתנועע מצויין", וכי זו אבן דרך חשובה בתכנית. צילומים ששיגרו המצלמות לקרקע בימים האחרונים מן המאדים מראים את סביבת אזור הנחיתה: קרקע מבותרת, זרועה אבנים וסלעים כהים גדולים, ומרחוק, ברקע, נראות חומות סלעים גבוהות, כנראה דפנות לוע הר הגעש הקדום. 

כלי הרכב "התמדה" מתוכנן לבצע כל יום נסיעה של כ-200 מטרים. אחרי השלמת סדרה של ניסויים מדעיים ייצא הרכב למשימתו החשובה -  איסוף דגמי קרקע ואבנים, שייבדקו בכדור הארץ כדי לבדוק שמא יתגלו שרידי מאובנים, כלומר בעלי חיים על המאדים. נאס"א הודיעה כי קבעה שם לאתר הנחיתה, על שם סופרת המדע הבידיוני האפרו-אמריקנית הנודעת אוקטביה בטלר, שהיא ילידת פסדנה, שם נמצאות מעבדות נאס"א העוקבות אחר המסע למאדים. אוקטביה בטלר הלכה לעולמה בשנת 2006 בגיל 58.  
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית