הסבא שירת בצוללת גרמניה, הנכד סיים קורס חובלים של צה״ל

מחזור 142 של קורס חובלים עומד לפני סיום ותמהיל כוח האדם כולל נשים, נוצרי-משיחי אחד וצברים. ״מפעילים על הצוער לחצים של קצין״, מסביר סא"ל אריק פוני, מפקד בית הספר לקצינים בזרוע הים. מיוחד

בוגרי קורס חובלים. צילום דו״צ

"הזירה הימית מורכבת, יש בה נוכחות של מעצמות, ויש אויב שמנסה לפעול ולהשפיע בזירה הימית. זרוע הים של צה"ל מתמודדת בנחישות עם אתגרי הים. אנו מביאים את הביטחון בים, וזה תפקידנו", אומר סא"ל אריק פוני, מפקד בית הספר לקצינים בבה"ד זרוע הים. הדברים נאמרים יום לפני ש-34 בוגרי ובוגרות מחזור 142 של קורס חובלים, אחד הקורסים הארוכים, המפרכים והיוקרתיים בצה"ל, יתייצבו על מגרש המסדרים למסדר סיום צנוע בעידן קורונה.

פיתוח יכולות מנטליות
מפקד בית הספר, האחראי להכשרת ציוותי הים לספינותיהם ולמקצועותיהם, מדגיש כי חיל הים הוא כיום חיל עוצמתי, איכות האנשים גבוהה, קצינים, מפקדים ולוחמים. רוב כלי שיט רבים הם מודרניים ומתקדמים, ויש בזרוע מידה גבוהה של ליכוד והבנת המשימה בכל הכלים, בספינות טילים, בצוללות, בספינות הבט"ש ('דבור', 'שלדג') ובכלים אחרים. מלבד משימות הלחימה מופקד חיל הים על הגנת נכסים אסטרטגיים של מדינת ישראל, לרבות אסדות הגז.

דרך ארוכה. 28 חודשים, עברו 34 הצוערים, ביניהן שלוש צוערות, עד שייענדו את דרגות הקצונה. בקורס לא רק לומדים את מקצועות הים, הימאות וכלי השיט, אלא יש דגש חזק על נושאים כמו פיתוח היכולות המנטליות של הקצין הצעיר, למידת התמודדות עם תנאי אי ודאות, עמידה בלחצים, קבלת החלטות בזמן קצר והתמודדות עם לחץ מבצעי. 

"הלחימה בים היא ענין עמוס ביותר", מסביר סא"ל פוני, "בכלי שיט בים אתה נדרש לעבור ממצב אפס למצב מאה תוך זמן קצר ביותר. מעבר מהיר מפסטורליה בים לתקיפת מטרה או להגנה על הספינה. כי שדה הקרב הוא ממלכת אי הוודאות". קורס ארוך, אמרנו. זה מתחיל  בטירונות, ואחריה עוברים הצוערים חמישה שלבי קורס. ימ"פ, ימאות לפיקוד. שלב בסיסי שבו, אומר המפקד, "הופכים יחיד ליחידה". לומדים יסודות חיילות, שיט, ימאות, הפלגה בסירות גומי ומפרשיות.

שלב מתקדם: עיצוב דמות הקצין והמפקד הימי. בסיום השלב מקבלים סיכת קצין. בשלב הזה יש חשיפה לכלים יותר מורכבים ועשייה מבצעית. השלב האקדמי. שנת לימודים לתואר ראשון במדעי המדינה, במסגרת תכנית מיוחדת בשת"פ עם אוניברסיטת חיפה. שלב ייעודי, הנחלק לשני שלבי משנה, בבסיס ההדרכה ובשטח, כלומר בים. לומדים את עקרונות הקצין המוביל לוחמים בכלי שיט, לימוד תפקיד מפקד מוצב בכלי שיט לפי התחומים. כל כלי שיט ממורכב ממוצבים, ממרום הגשר, מוצב ל"א ומוצב מכונה.

לאחר ארבעה חודשי הקורס, הצוער מוצב בסטי"ל או בצוללת ומתכונן לקבלת ההסמכה שלו כמפקד בשטח. צוער שמופנה למוצב הגשר בספינה פועל מיומו הראשון כמפקד המוצב האחראי להוציא את הספינה לים, ליצור תמונת מטרות, לבצע תמרון, לנווט ולנהל את שגרת המוצב. כך במוצב ההגנה הפנים-ספינתית, וכך במוצב המכונה, שם הוא מפקד משמרת מכונה, האחראי על ההנעה. 

בשלב מתקדם בקורס חובלים מתקיימים חילופי צוערים בין בה"ד חיל הים לבין האקדמיה הימית של הצי האמריקני באנאפוליס, עדות לקשרים ההדוקים והחמים בין חילות הים של שתי המדינות. במהלך הקורס שמסתיים השבוע, נמצאים שני צוערים באקדמיה הימית האמריקנית ולחיל הים הגיעו שלוש צוערות אמריקניות.

שילוב נשים 
ואם כבר מדברים בבנות, את קורס 142 מסיימות שלוש צוערות ועל פי מפקד הקורס רק שבחים: "הבנות משולבות שילוב מלא בקורס חובלים, ואני מאוד גא בשילוב". סא"ל אריק פוני היה בעבר מפקד סטי"ל סער 5, ולדבריו "הבנות בסטי"ל היו נפלאות, בעלות איכויות מבצעיות אדירות". 

בצוללות חיל הים עדיין אין בנות, אולם בספינת סער 6, כלי השיט החדיש ביותר של הזרוע, יש סידורי שירות ומגורים מיוחדים לבנות שישרתו עליו כשייצא לים ככלי מבצעי. אחד מבוגרי הקורס הוא צעיר נוצרי-משיחי, ישראלי לכל דבר, שקרוב משפחה של סבתו היה קצין בצוללת בצי הגרמני במלחמת העולם השנייה. 

לדברי מפקד הקורס, צוער ייחודי זה הוא פטריוט ישראלי, שרואה בשירותו בחיל הים סגירת מעגל כשהוא היום קצין בחיל הים המגן על מדינת ישראל. ההכשרה המנטלית והאישיותית של הצוערים שיהיו חובלים עומדת במרכז שלבי ההכשרה. מצביעים על ארבעה צירים בהכשרת הקצין הימי. ציר המקצוע הצבעי, מיומנויות הלחימה. ציר דמות הקצין. נורמות התנהגות. ציר המנהיגות,  הובלה ופיקוד על אנשים.

ציר החוסן. מסביר מפקד הקורס: "כאן אנו בודקים את יכולות הצוער, המסוגלות שלו לתפקד בעומס, בלחץ, בלחצים מבצעיים, במצבי עמימות, בתנאי אי ודאות, בוחנים איך יפעל בכל התנאים והלחצים הללו בלי שתיפגע יעילותו. 

זיקה מבצעית
בסיום הקורס יש תרגיל מסכם, שבו מעמידים בפני הצוערים דימוי של מתאר מבצעי מולו הם צפויים לעמוד ועמו להתמודד. בתרגיל מופעלים על הצוער, שכבר מתפקד כקצין ומפקד מוצב, לחצים משתנים דומים לאלו שבפניהם יעמוד בקרב. 

סא"ל פוני, שנפרד השבוע מדור חדש של קצינים-חובלים צעירים שיתפזרו ליחידותיהם, הוא בן  40, נשוי ואב לשלושה, בוגר הפנימיה הצבאית בריאלי בחיפה. תפקידים שמילא בעברו הצבאי: מפקד פלגת סטי"לים, מפקד ספינות סער 5 ואח"י 'חנית', מפקד סטי"ל אח"י 'חרב', רל"ש מפקד חיל הים, וכיום מפקד בית הספר לקצינים. 

פוני: "קצין שמסיים קורס חובלים ומקבל תפקיד של מפקד מוצב בכלי שיט חייב להתחבר מיידית, ברגע שהוא עולה על הספינה, לזיקה המבצעית. ולכן קורס ההכשרה, הלימודים והאימונים הם כה ארוכים. תפקידנו הוא להבטיח שהבוגר ראוי להוביל לוחמים בקרב". 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית