דעה | חברת חשמל לא תוכל לספק חשמל לטעינת מאות אלפי מכוניות חשמליות

ירון גלבוע טוען במאמר דעה שהמעבר מרכבי בנזין לרכבים חשמליים יוביל לקריסה של תשתית החשמל בישראל. הסיבה: מאות אלפי מכוניות שיחוברו במקביל, בשעות הערב, לעמדות טעינה

דעה | חברת חשמל לא תוכל לספק חשמל לטעינת מאות אלפי מכוניות חשמליות

ירון גלבוע. צילום: באדיבות טורבוג'ן

חזון הרכב החשמלי של איילון מאסק תפס כותרות גדולות כאן בישראל עם הודעתה של חברת טסלה כי היא מתחילה למכור רכבים חשמליים כאן בארץ. הכותרות זעקו "מהפכה" ורבים התרגשו לגלות כי יזכו לשים את ידם על המכונית הנחשקת. אך הם שכחו דבר אחד חשוב: מכונית חשמלית, מודרנית וחכמה ככל שתהיה זקוקה לתשתית חשמל ראויה כדי לפעול. וכזאת בישראל, אין. 

בישראל כיום יש כמה אלפי מכוניות חשמליות הנוסעות על כבישי ארצנו. המומחים טוענים כי בעשור הקרוב כמותה רכבים החשמליים תהיה זהה לכמות הרכבים המונעים על בנזין. על פי בלומברג, עד שנת 2035 יימכרו בארצות הברית למעלה מ-200 מיליון מכוניות חשמליות. לשם השוק הולך והוא יזלוג גם אלינו. עם התקדמות הטכנולוגיה יותר ויותר אנשים יעשו את המעבר הזה.

מכוניות חשמליות הן העתיד ובעולם בו יש משבר אקלים מתקדם הן חלק נכבד בפתרון לבעיה ובמלחמה במשבר. לא זאת בלבד שהן פחות מזהמות ויותר שקטות, מחקר חדש של אוניברסיטת MIT מצא כי עלויות האחזקה של רכב חשמלי זול יותר מרכב המנוע בבנזין  והעובדה כי הוא מונע בסוללה, יש  פחות חלקים שעלולים להתקלקל ביחס למכוניות מונעות בנזין וסולר, ואין צורך להחליף בהן שמנים. 

זה נחמד שישראל רוצה להדמות לעולם ולהיות חלק ממהפכת הרכב החשמלי ושמירה על הסביבה, אך מה זה שווה אם לא נוכל להגיע לעבודה, לקניות, או פשוט לחזור הביתה? מדובר אם כך, על תוספת גדולה מאוד בצריכת החשמל שהתשתית בישראל לא תוכל לעמוד בה.

אפשר רק לתאר מה יקרה כאשר כל יום בשעה 19:00 מאות אלפי מכוניות של אנשים שחזרו הביתה מיום עבודה ארוך מתחברות למערכת החשמל. דבר זה  יצור צריכת חשמל כה גבוהה עד כדי כך שהמערכת תקרוס. זה נחמד שישראל רוצה להדמות לעולם ולהיות חלק ממהפכת הרכב החשמלי ושמירה על הסביבה, אך מה זה שווה אם לא נוכל להגיע לעבודה, לקניות, או פשוט לחזור הביתה?.

בכל קיץ או חורף אנו שומעים מדי פעם שחברת חשמל הגיע לשיא צריכה וכי המערכת קרובה ל100% קיבולת. רק בספטמבר האחרון בעקבות גל חום נשבר שיא הביקוש והגיע ל-14,600 מגה-וואט. תוסיפו לזה מיליון רכבים חשמליים מוטענים וקיבלתם תשתית של המאה-20 שלא מצליחה להתמודד עם טכנולוגיה של המאה-21.

כיום בישראל קיימות מספר מועט יחסית של עמדות טעינה בהשוואה למדינות העולם. אם פותחים את מפת עמדות הטעינה בישראל לא מפתיע לראות שרובן המוחלט נמצא באזור המרכז. נכון שהטכנולוגיה היום מאפשרת נסיעה ברכב חשמלי לטווח שבין 300-500 קילומטרים ללא טעינה, אך רבים מאזרחי שישראל שיעשו את המעבר מרכב בנזין, בעיקר בפריפריה, יתקשו להטעין אותו. אלו שעובדים במרכז יצטרכו לעשות זאת שם ושוב, קיבלנו עומס אדיר על תשתית ישנה והפעם בתוספת פערים חברתיים בין מרכז הארץ לפריפריה. 

הפתרון לכך, כמו בכל נושא הוא היערכות מראש וחשיבה מחוץ לקופסא. עם כניסתה של טסלה לארץ ובעקבותיה מותגי רכב אחרים, מדינת ישראל חייבת להתחיל להשקיע בתשתית חשמל ראויה נפרדת מזאת של חברת חשמל. לבד היא לא תוכל לספק תשתית לכל הצרכים של האזרחים. ישנם פתרונות רבים שניתן לשלב על מנת להעמיד תנאים טובים לכניסתן של מאות אלפי מכוניות חשמליות ולתת מענה לצד שאר הדברים הקיימים כבר כיום. בישראל קיימות טכנולוגיות מתקדמות של אנרגיה ירוקה שיכולות לספק את הנדרש. 

מדינת ישראל תמיד מתגאה, ובצדק, בהיותה ראשונה בכל הקשור לפיתוחים טכנולוגיים והייטק מתקדם. ברוב המקרים אותם פיתוחים יוצאים החוצה לפני שהם מיושמים כאן בארץ. הישראלים הם אחרונים להנות מטכנולוגיה שהומצאה 20 דקות מהבית שלהם. אני קורא לכל הנוגעים בדבר, תמנעו כבר עתה את המשבר הבא. החלו בפיתוח תוכניות לבניית רשת חשמל משולבת אנרגיה ירוקה וחשמל מסורתי וישומן בשטח. רק ככה נוכל להבטיח שהרכב החדש שלנו גם יביא אותנו לאן שאנחנו צריכים.

הכותב הינו מנכ"ל חברת טורבוג'ן המפתחת טכנולוגיה לייצור מקומי של חשמל ירוק בבניינים ותשתיות. 

אולי יעניין אותך גם