כמעט טנגו: איראן מסרבת לשיחות ישירות עם ארה״ב 

איראן רוצה הסרת סנקציות כלשהי כתנאי מקדים לחידוש המו״מ סביב הסכם הגרעין. ארה״ב טרם הסכימה לכך

Official White House Photo by Lawrence Jackson

המו״מ בין איראן לארה״ב אודות עתיד הסכמות הגרעין נראה כי מתבצע בקצב של עקב לצד אגודל. על פי הערכות, הסירוב נובע מתנאי מקדים שקבעה טהרן לשיחות הכולל הקלה כלשהי של הסנקציות הכלכליות על איראן. צעד שארה״ב טרם הסכימה לו. 

לאחרונה, כן דווח, כי איראן ודרום קוריאה הגיעו להסכם כלשהו בנוגע לכספים איראנים כלואים בסיאול. כל הסכם כזה אמור לקבל את הסכמת ארה״ב גם אם בחשאי. עבור הבית הלבן, שחרור כספים בסיאול לאיראן, יכול להחשב כהקלה בסנקציות באמצעות פרוקסי. כך אף צד לא ״מפסיד פנים״. 

יתרה מכך, ארה״ב פרסמה לאחרונה את דו״ח המודיעין סביב מעורבות יורש העצר הסעודי ברצח העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י בשגרירות סעודיה בטורקיה בשנת 2018. אזכיר כי העיתונאי הגיע לשגרירות באמצעות מלכודת דבש שטמן לו המודיעין הסעודי, ושם בותר לחתיכות. ובכן, לפי הדו״ח שפורסם, מטוסים פרטיים של יורש העצר הטיסו את החוליה שאחראית לרצח שלו. כמו גם, האמריקאים הגיעו להערכה כי יורש העצר אישר את הרצח באופן אישי. 

ארה״ב גם החליטה למנוע מסעודיה נשק אמריקאי המשמש את הסעודים במלחמה בתימן. זאת, תחת האצטלה של פגיעה בזכויות אדם. בתימן, פועלת המיליציה החותית תחת הכוונה וחימוש של טהרן. המיליציה פועלת נגד מטרות סעודיות באמצעות טילים ומל״טים וכן נגד מטרות של הממשל המרכזי בתימן. 

החלשת סעודיה במהלכו של מו״מ חשאי בין ארה״ב לאיראן הוא איתות לאיראן שארה״ב כנראה מוכנה להתגמש, אבל לא בסנקציות. עדיין לא. אם ארה״ב תוותר על הסנקציות, היא תתפס בעולם כחלשה, ובספק אם זה מה שמחפש ביידן בתחילת כהונתו. ביידן בחר לאחרונה לתקוף נקודתית בסיס של מיליציות איראניות בגבול סוריה-עירק במטרה להראות שהוא ״לא פראייר״. התקיפה הגיעה כתגובה להפצצת בסיס אמריקאי בעירק. ביידן פעל בדומה למתקפה נגד מטרות סוריות שביצע טראמפ בתחילת כהונתו. 

"למרות שאנו מאוכזבים מתגובתה של איראן, אנו נשארים מוכנים לחזור לדיפלומטיה משמעותית כדי להשיג חזרה הדדית לעמידה בהתחייבויות הסכם הגרעין", אמרה דוברת הבית הלבן בהמשך לדחייה האיראנית. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית