דגם המסוק החדש של צה״ל עבר סדרת ניסויים ביחידת ההערכה וניסויי טיסה של המרינס

ה-CH-53 K KING STALION, מסוק התובלה החדש שיחליף את מסוקי היסעור בצה״ל עבר טיסות עם מתארי נשיאה כבדים. עלות מוערכת לכל מסוק - 100 מליוני דולרים. עלות שעת טיסה טרם ידועה

www.lockheedmartin.com

במשרדי חברת לוקהיד מרטין בתל אביב אפשר להטיס את מסוק הסער החדש, שאותו יקלטו טייסי חיל האוויר בעוד כמה שנים – CH-53 K KING STALION תוצרת לוקהיד מרטין/סיקורסקי. החברה הציבה במשרדיה סימולטור מלא של המסוק, ומבקרים, כולל טייסים, מוזמנים להתיישב בסימולטור המשוכלל ולהתנסות בכל ביצועי המסוק. טיסות אמיתיות ביצעו ציוותי חיל האוויר במסוקים בארה"ב בטיסות יום ולילה בשלבי ההערכה והבחירה של המסוקים שיחליפו את היסעורים הוותיקים.

בחברה שוררת שביעות רצון מאז החלטת שר הביטחון וועדת השרים בסוף השבוע שעבר להעדיף את K על מתחרהו CHINOOK של בואינג. בחברת בואינג מביעים אכזבה ו"מכבדים את ההחלטה". מזכירים כי לפני כשנה וחצי חל מהפך: תחילה העדיפו בחיל האוויר את המסוק של בואינג, ומאוחר יותר שונתה משום-מה ההחלטה. מצביעים על כך שמדינת ישראל רוכשת הרבה יותר ציוד ביטחוני בלוקהיד מרטין מאשר בבואינג.

בחודשים הבאים יתנהלו דיונים ממושכים בין משרד הביטחון לחברת לוקהיד מרטין בנושאי פרטי ההזמנה, מחירים ועלויות, זמני אספקה, תמיכה וחלפים, החלטות על מערכות המסוקים שיהיו תוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות. מעריכים שמדינת ישראל תזמין בין 18 ל-20 מסוקי K והאספקה לא לפני 2025-2026. 

מחיר מסוק סער בסביבות 100 מיליון דולר, כולל מערכות ישראליות, ויש סבורים שהמחיר יגיע ל-110 מיליון דולר. צ'ינוק של בואינג יותר זול – בסביבות 60 מיליון דולר. אולם בלוקהיד מרטין מדגישים כי K הוא מסוק סער חדש לגמרי, ללא שדרוגים ושיפורים, ועלויות האחזקה ומחיר שעת טיסה יהיו נמוכים יחסית לאורך מחזור חייו של  כלי הטיס וכך יאזנו את מחירו הגבוה יותר של כל מסוק. K הוא מסוק גדול יותר ממתחרהו, כושר נשיאה ומשקל המראה – תכונות אלו ואחרות הן שהכריעו את הכף בחיל האוויר.

לפני כשבועיים הסתיימה סדרת ניסויים של המסוק ביחידת ההערכה וניסויי טיסה של המרינס VMX-1. בוצעו טיסות עם מתארי נשיאה כבדים, שהרי זה עיקר תפקידו של מסוק תובלת סער – הטסת לוחמים ומטענים. הניסויים נערכו לקראת הכרזה על מבצעיות ראשונית (IOT& E ) של המסוק, שאחריו יעבור המסוק לשלב של ייצור מלא במפעלי סיקורסקי. 

עד כה עבר המסוק ניסויי תדלוק אווירי עם מטען חיצוני, טיסות בסביבות ימית ומדברית, טיסות בתנאי מזג אוויר קשים, בחום, ברוחות, בגבהים ובטיסות נמוכות. בפני המרינס הוצגה יכולת לשאת משקל חיצוני של 27 אלף ליברות למרחק טיסה של 110 מייל בחום גבוה. נערכו גם ניסויי טיסה מהירה, 200 קשר, גובה טיסה 18,500 רגל, פניות של 60 מעלות והמראות ונחיתות ממשטח בעל זווית של עד 12 מעלות. מסוקי הניסוי עברו גם ניסויים של הטלת מטען חיצוני וירי מקלעים. 

החבילה הכוללת של רכש המטוסים החדשים לחיל האוויר כוללת אפשרות לרכש המסוק-מסוק V-22 OSPREY, המיועד בעיקר להטסת כוחות מיוחדים למבצעים מיוחדים. אלו אמורים להשלים משימות של המסוקים. אולם יש במערכת המביעים חשש שאם הוקצו לרכש מסוקים בסביבות 2.4 מיליארד דולר, והמחיר עלול להגיע לשלושה מיליארד, לא יישאר כסף לרכש V-22.

מלבד זה נכללים בחבילה מטוסי תדלוק אווירי (בואינג), הדגם המתקדם ביותר של מטוס הקרב F-15 IA (בואינג) וטייסת שלישית של מטוסי קרב חמקניים F-35 (לוקהיד מרטין). 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית