הערכה: תמונות עדכניות מהכור בדימונה חושפות הטעייה ישראלית 

תמונות ברזולוציה גבוהה של הכור בדימונה חשפו אדים ממבנה סמוך לכיפה. אחת התזות היא כי מדובר בהוכחה לכור פעיל. תזה אחרת תטען כי מדובר בהטעייה. פרשנות 

הערכה: תמונות עדכניות מהכור בדימונה חושפות הטעייה ישראלית 

קרדיט: קובי גדעון / לע"מ

הפרסום אודות הרחבת הכור הגרעיני בדימונה לא מפסיק לעורר דיונים במרשתת. לאחר הפרסום המקורי מה18 לחודש, מגיע היום (ה) פרסום עוקב, של AP, הפעם עם תמונות טובות יותר. ככל הנראה באיכות 50 ס״מ של חברת פלאנט. התצלומים התאפשרו בעקבות הסרת המגבלות (עד 50 ס״מ) של הממשל האמריקאי בשנת 2020. 

ובכן, באחת התמונות שפורסמו, נראים אדים יוצאים ממבנה בסמוך לכיפה המפורסמת. עובדה זו החלה להעלות השערות לגבי השאלה האם הכור עובד. אחת האופציות היא שהאדים נובעים מקירור של מערכות אנרגיה. תזה נוספת תטען כי מדובר בהטעייה מכוונת שנועדה לסמל לעולם שהכור עדיין עובד. גם בוועדה לאנרגיה אטומית יודעים שיש לווינים בחלל, ושמגבלות הרזולוציה האמירקאיות הוסרו, וייתכן כי התכוננו בהתאם. 

אזכיר כי כבר כתבנו בעבר על כך שהכור בדימונה, ככל הנראה ישן מאד, ובישראל מפחדים מתאונה גרעינית. אי לכך, ההסתברות כי הכור פועל, ככל הנראה קטנה מאד. ישראל מפעילה את הכור בדימונה משנת 1959, ואם הפרסומים הזרים נכונים אודות נשק גרעיני ישראלי, אז, לישראל יש הרתעה גרעינית שתבטיח את המשך קיומה. גם בעידן של פצצה איראנית, אם וכאשר יגיע.