מסלול עוקף סנקציות: סיאול תפשיר כספים איראניים מוקפאים

לטהרן מיליארדי דולרים בבנקים ברחבי קוריאה הדרומית, אך מאז הטלת הסנקציות האמריקניות נחסמה גישתה. בחודש שעבר עצרה איראן 20 אנשי צוות של מכלית דרום קוריאנית, במה שנתפס כקלף מיקוח 

המכלית הדרום קוריאנית שנתפסה על ידי איראן בחודש ינואר. צילום: Latin America News Agency via REUTERS

קוריאה הדרומית מסכימה לשחרר חלק מהכספים האיראניים שנמצאים בבנקים שלה והוקפאו תחת הסנקציות האמריקניות, כך סוכם בפגישה בין השגריר הקוריאני באיראן לבין מנהל הבנק המרכזי במדינה, שנערכה מוקדם יותר השבוע. שר החוץ האיראני, מוחמד ג׳וואד זריף, אמר יום קודם לכן בראיון טלוויזיוני כי לטהרן יש כמעט 10 מיליארד דולרים בנכסים פיננסיים בבנקים הדרום קוריאנים. הערכות אחרות מדברות על כ-7 מיליארד דולר.  

סוכנות הידיעות האיראנית ״אירנה״ מדווחת, כי בפגישה נערכו סיכומים בנוגע לגובה הסכום שיועבר (שלא פורסם בשלב זה), וליעדים אליהם יועברו הכספים. מנהל הבנק המרכזי הצהיר, כי איראן תעמוד על זכותה לקבל פיצויים בשל היעדר שיתוף הפעולה של הבנקים הקוריאנים, מאז הושתו הסנקציות בשנת 2018.

בחודש שעבר תפסו משמרות המהפכה של איראן מכלית דרום קוריאנית שנשאה חומרים כימיים, ועצרו כ-20 אנשי צוות. טהרן טענה אמנם כי המכלית נעצרה כי עברה על תקנות איכות הסביבה, אך הצעד נתפס כקלף מיקוח על מנת לשחרר את הכספים המוקפאים. אנשי הצוות שוחררו לבסוף, לפני כשלושה שבועות.

״שני הצדדים (איראן וקוריאה הדרומית, מ״ק) נמצאים באותה דעה, כי שחרור המלחים היה צעד ראשון חשוב להחזרת האמון בין שתי המדינות, והם יפעלו לפתור את נושא הנכסים האיראניים המוקפאים בבנקים הדרום קוריאנים״, נמסר בהצהרה מטעם משרד החוץ של קוריאה הדרומית, בה צוין גם כי המדינה ״תעשה את כל האפשר במהירות, תוך התייעצויות עם ארה״ב בנושא״. למרות שההודעות הרשמיות לא קישרו בין שחרור המלחים להפשרת הכספים, יש להניח שאותן התייעצויות נשאו פרי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית