ישראל תחבר את מאגר ״לוויתן״ למתקני ההנזלה במצרים

שר האנרגיה המצרי הגיע אתמול לביקור היסטורי בישראל, ונפגש עם מקבילו שטייניץ ועם רה״מ נתניהו. סוכם כי שתי המדינות יפעלו להקמת צינור גז ימי שיחבר את המאגר הישראלי עם מצרים

ישראל תחבר את מאגר ״לוויתן״ למתקני ההנזלה במצרים

שר האנרגיה המצרי טארק אל-מולה בפגישה עם נתניהו ושטייניץ במשרד ראש הממשלה, אתמול. צילום: קובי גדעון, לע״מ

שר האנרגיה של מצרים (השר למשאבי נפט ומינרלים), טארק אל-מולה, הגיע אתמול (א׳) לביקור בישראל, ונפגש עם מקבילו יובל שטייניץ ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הצדדים סיכמו כי יפעלו להקמת צינור גז ימי משדה הגז ״לוויתן״ שיוביל למתקני ההנזלה במצרים, ויערכו לשם כך הסכם בין-ממשלתי. בפגישה השתתפו גם ראש המל"ל מאיר בן-שבת, יו"ר חברת הגז של מצרים מגדי גלאל, שגרירת ישראל במצרים אמירה אורון, ושגריר מצרים בישראל ח'אלד עזמי.

״זהו יום חשוב שמסמל את שיתוף הפעולה המתמשך בינינו באנרגיה ובנושאים רבים אחרים. יש עידן חדש של שלום ושגשוג באזור עם הסכמי אברהם״, אמר נתניהו. ״זה התחיל כמובן בהסכם השלום ההיסטורי בין מצרים וישראל, אבל כעת זה הפך למשהו שיכול להיטיב את מצבם הכלכלי של כל עמי האזור. אנו חושבים שזו הזדמנות אדירה לשיתוף פעולה אזורי – מצרים, ישראל והמדינות האחרות. אנחנו מרכז אנרגיה אזורי. יחדיו אנחנו יכולים לספק לא רק את צרכינו אלא גם את צרכיהן של מדינות רבות אחרות״. 

על רקע שיתוף הפעולה המוגבר בתחום האנרגיה, והקמת פורום הגז של מזרח הים התיכון (EMGF), הביעו השרים את תמיכתם בבניית תשתית אנרגיה חזקה ומחוברת היטב ברחבי מזרח הים התיכון, במטרה לייעל את הפוטנציאל של מאגרי הגז הטבעי באזור. כמו כן, השרים התייחסו בפגישתם לחשיבות השגת יעדי האו״ם לשנת 2030, כמו גם יעדי האקלים העולמיים, ביניהם, הפחתת פליטות עד 2050 ויעדים סביבתיים נוספים. עוד שוחחו הצדדים על הזדמנויות להגברת עצמאות אנרגטית לפלסטינים, בין היתר באמצעות מיזמים כמו פיתוח השדה הימי בעזה, הקמת תחנת הכוח בג'נין, ואספקת גז טבעי לרשות הפלסטינית.

שר האנרגיה שטייניץ צייץ מוקדם יותר בטוויטר כי הוא ״נרגש לארח את חברי שר האנרגיה של מצרים טארק אל-מולה. ביקורו המשך ישיר ליחסים הנפלאים בינינו ולשיתוף הפעולה המוצלח בנושאי גז טבעי ואנרגיה. שנינו ייסדנו את פורום הגז של מזרח הים התיכון, שמאחד את ישראל עם מדינות ערביות ואירופאיות. זהו ביקור היסטורי ואני גאה לארח את השר ואת צוותו״. אכן מדובר בביקור היסטורי, שכן מזה עשרות שנים לא הגיע שר מצרי לישראל מלבד שר החוץ.

השר אל-מולה הודה לנתניהו על קבלת הפנים, ושיבח אף הוא את שיתוף הפעולה עם שטייניץ. ״יחד עם השר שטייניץ התחלנו לפני מספר שנים את הרחבת שיתוף הפעולה באנרגיה, שהתחזק באמצעות הקמת פורום הגז של המזרח התיכון. אני מצפה לדיונים שלנו״.

מוקדם יותר ביקר השר המצרי ברמאללה, שם נפגש עם היועץ הנשיאותי הפלסטיני לענייני כלכלה, מוחמד מוסטפא. בהודעה של משרד הנפט המצרי נמסר כי מטרת הביקור בישראל וברמאללה היא ״לגבש חזון משותף ודיאלוג שיטתי לפיתוח שוק גז אזורי, לאחר כניסתה לתוקף של אמנת פורום הגז של מזרח הים התיכון״. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי הפלסטינים מסרו כי נחתם מזכר הבנות עם מצרים, בנוגע לפיתוח שדה הגז שמול חופי עזה.