פרסום ראשון: כך נראה אתר ההנצחה למאיר דגן בתוך מטה המוסד

תא״ל (מיל׳) מיל׳ שמעון חפץ במאמר מרגש מיוחד במלאת חמש שנים למותו של המפקד והחבר, ראש המוסד לשעבר

פרסום ראשון: כך נראה אתר ההנצחה למאיר דגן בתוך מטה המוסד

אתר ההנצחה למאיר דגן ז״ל במטה המוסד. צילום: באדיבות המחבר

לפני חמש שנים הלך לעולמו האלוף מאיר דגן, המפקד הנערץ והשקט, נסוך הילת גבורה וחן צניעות. פְּעָמים נתון גורל האומה בידי קומץ מפקדים שאינם יודעים פחד מהו. כזה היה מאיר. דמות מופת לחייליו, חזק, אמיץ, לוחם, שבעוז רוחו, בתבונתו ובחריפות שכלו יכול היה לאויביו.

בתבונת הלב  ובחריפות השכל גם כבש את לב חבריו בצה"ל ובמוסד. מסכנות לא נבהל וניצחונות לא הגביהו את ליבו. כל שהנחה אותו, כל שדאג לו ושמר עליו מכל משמר הוא חוסנה של מדינת ישראל.

ההצלחה המוסדית והאישית העלתה את רמת ביטחון ישראל לגבהים שלא ידעה קודם לכן.

דגן היה איש הפעילות החשאית מספר אחת של מדינת ישראל. רוב המבצעים שנעשו בפיקודו היו, נשארו ויישארו עלומים. הוא שייך לחבורה שעשתה הרבה ודיברה מעט. מבצעי המוסד יצרו חגורת ביטחון לאזרחי ישראל ולא מעטים הם המהלכים היום ברחובותינו חיים, נושמים ופועלים, וחבים את חייהם למאיר ולאנשים ששרתו תחתיו.

אמר חיים חפר: "העם הזה היה רוצה לומר תודה נלבבת לאנשי הסוד והחידה, אילו ידע את הכתובת".

האתר הזה, שהיה לי הכבוד להמנות עם צוות הקמתו, יהיה "יהיה המקום שבו ׳עמך ישראל׳, שלא יכלו בחייו ללחוץ את ידו ולומר לו תודה, יעצרו  ויוקירו את מי שתרם כל חייו לבטחונם, לביטחון ישראל.

כפסוק מספר "הושע", החקוק על קיר הזכרון  בצלו של הדגן הבוקע מבעד לסלעי הבזלת: "יָשֻׁבוּ יֹשְׁבֵי בְצִלּוֹ, יְחַיּוּ דָגָן  וְיִפְרְחוּ כַגָּפֶן. זִכְרוֹ כְּיֵין לְבָנון."

המחבר משמש כיו״ר עמותת מאיר דגן

מאיר דגן ז״ל. צילום: מתוך אתר המוסד

אולי יעניין אותך גם