הדד-ליין פוקע: האם איראן תגרש את פקחי האו״ם משטחה?

ראש סבא״א נמצא בטהרן לשיחות עם בכירי המשטר כדי למנוע את הפעלת החוק החדש המגביל את גישת הפקחים, אם לא יוסרו הסנקציות האמריקניות. בסוף השבוע האחרון ביצעה וושינגטון מספר מהלכים דיפלומטיים בנושא

ראש סבא״א, רפאל גרוסי, נפגש עם נשיא איראן חסן רוחני בטהרן, אוגוסט 2020. צילום: Iran presidency/handout/Latin America News Agency via REUTERS

בניסיון למנוע התפרקות נוספת של הסכם הגרעין, נסע אתמול (שבת) לטהרן ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א), ערב כניסתו לתוקף של החוק האיראני להגבלת גישת פקחי הגרעין. על פי החוק החדש, מחויבת הממשלה החל מה-21 בפברואר להגביל את גישת הפקחים לאתרי גרעין מוכרזים בלבד, ולבטל את יכולתם לבקר במקומות אחרים שנראים להם כרלוונטיים, כולל אתרים צבאיים חשודים, אם ארה״ב לא תסיר את הסנקציות שהטילה תחת ממשל טראמפ.

גרוסי צייץ בטוויטר כי מטרת נסיעתו היא ״להיפגש עם בכירים איראניים על מנת למצוא פתרון המקובל על כל הצדדים, בהתאמה עם החוקים האיראניים, כך שסבא״א תוכל להמשיך בפעילות האימות החיונית באיראן״, והוסיף כי הוא ״מצפה להצלחה – זהו האינטרס של כולם״. הערב (ראשון) צפוי גרוסי לכנס מסיבת עיתונאים, לאחר שיסיים את סבב השיחות. יצוין כי מדובר בחוק שנוי במחלוקת גם באיראן עצמה, וגם הנשיא חסן רוחאני מתנגד לו וטוען כי הוא מזיק למאמצים הדיפלומטיים.  

ארה״ב ואיראן מנהלות קרב תודעתי ותקשורתי מזה מספר חודשים בנוגע להסכם הגרעי, משני צידי המראה: בעוד שאיראן דורשת את הסרת הסנקציות האמריקניות כתנאי מקדים לחזרה להתחייבויותיה ולהפסקת ההפרות שהיא מבצעת, דוגמת העשרת אורניום לרמה של 20%, דורשת ארה״ב בדיוק ההיפך – הפסקה מיידית של ההפרות האיראניות, לפני כל דבר אחר. עם זאת, בימים האחרונים ביצעה ארה״ב מספר מחוות כלפי האיראנים, המאותתות על רצינותה לחזור לשולחן המו״מ.

 ביום חמישי, הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית, כי ארה״ב תשיב בחיוב להזמנה של האיחוד האירופי ״להשתתף בפגישה של ה-P5+1 ושל איראן כדי לדון בדרכים הדיפלומטיות להתקדם בנוגע להסכם הגרעין האיראני״. יצוין כי הזמנה כזו טרם ניתנה, אך צפויה לצאת לפועל בקרוב לאחר שיחות שניהל מזכיר המדינה, אנת׳וני בלינקן, עם מקביליו בבריטניה, צרפת וגרמניה. הנשיא ג׳ו ביידן נתן משנה תוקף לדברים במהלך נאומו בפסגת ה-G7 שהתקיימה בסוף השבוע (באופן וירטואלי), ואמר שארה״ב ״מצפה לעסוק מחדש במאמצים הדיפלומטיים להחיות את הסכם הגרעין שטראמפ נטש״.

בנוסף, השגריר בפועל של ארה״ב לאו״ם, ריצ׳רד מילס, הודיע למועצת הביטחון כי הוא מושך את דרישתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מחודש ספטמבר האחרון להטיל מחדש את סנקציות האו״ם על איראן. לא מדובר בסנקציות האמריקניות כי אם במנגנון בהסכם הגרעין הקרוי snapback, לפיו כל אחת מהחברות יכולה לדרוש להחזיר את הסנקציות שהושתו טרם חתימתו, במקרה של הפרות.

כמעט כל חברות מועצת הביטחון התנגדו לדרישה זו, בטענה כי ארה״ב מבקשת להפעיל סעיף בהסכם ממנו פרשה, ולכן אין לכך כל תוקף. מזכ״ל האו״ם, אנטוניו גוטרש, אמר שהאו״ם לא יתמוך בהחזרת הסנקציות עד שלא יתקבל לכך אישור ממועצת הביטחון. משמע, משיכת הדרישה על ידי ממשל ביידן היא סימבולית בעיקרה, אך עדיין אין להקל בה ראש.

ממשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה כי ״ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בעניין הסכם הגרעין לא השתנתה. ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארה"ב בעניין זה״.

בתוך כך, איראן ממשיכה להתחמש ולהתמגן גם בחזיתות הלא גרעיניות. אתמול חשף מפקד חיל האוויר האיראני, הגנרל אלירזה סבאחיפארד, מערכת רדאר חדשה בשם ״בהמן״, המיועדת להגנה אווירית. לדברי הגנרל, מדובר במערכת חדשנית ״שלא נראתה בשום מקום בעולם. היא יכולה לאתר ולזהות את כל המטוסים והמזל״טים הקונבנציונליים בחתך קטן מאוד״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית