בין עיראק לקובה – מבט על זכויות האזרח בבתי הכלא

ארגון לזכויות אדם בעיראק פרסם את התמונות מתוך בית הכלא טיל-קאיף שבמחוז נינווה בצפון עירק. בתמונות נראות סצנות שהעולם המודרני שכח ונראה כאילו נלקחו מסרט קולנוע מלפני מאה שנים

בין עיראק לקובה – מבט על זכויות האזרח בבתי הכלא

Call to Prayer, by SFC Benjamin Cossel, identified by DVIDS

בעוד בישראל היו עסוקים בעתירה לבג"צ שהוגשה כנגד השר לביטחון פנים בגין אי חיסון אסירים בבתי הכלא, בעיראק תמונות של עשרות כלואים רובם קטינים, חולקים תאי כליאה קטנים ודחוסים בצפיפות נוראית מסעירות את הרשתות החברתיות במדינה בשבוע האחרון.

ארגון לזכויות אדם בעיראק פרסם את התמונות מתוך בית הכלא טיל-קאיף שבמחוז נינווה בצפון עירק. בתמונות נראות סצנות שהעולם המודרני שכח ונראה כאילו נלקחו מסרט קולנוע מלפני מאה שנים. בעקבות הדברים הועלו קריאות לממשלת עירק לשפר מידית את תנאי הכליאה בדגש על מתקני כליאה לנוער.

הצפיפות בבתי הכלא בעיראק מצליחה להסעיר המונים
התמונות שהופצו ברשתות החברתיות עוררו תגובות קשות וזועמות כלפי הממשל העיראקי וניכר כי מדובר במציאות של הזנחת בתי הכלא הממשלתיים לאורך שנים רבות. דנטילה רוברה, יועצת מטעם ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל", הבהירה כי מדובר במחדל קשה והתמונות המזעזעות הן עילה להתערבות בינלאומית מידית בהפסקת ההזנחה בבתי הכלא.

עוד קראה לארגונים הומניטריים כדוגמת הצלב האדום להתייצב ולערוך ביקורות בבתי הכלא במדינה למען ביטחון עירק כדבריה. המטרה לטענתה היא לפעול בכדי לעצור את הפגיעה המתמשכת בקטינים וצעירים שנעצרים כפי שהופיעו בתמונות ולמנוע מהם כליאה בתנאים לא אנושיים.

הביקורת הנוקבת נשמעת גם מצד עיתונאים וכלי תקשורת עירקים שקראו לממשלה להתחיל ולפעול בכדי לשנות את המציאות העגומה בבתי הכלא ואף היו גם קריאות להתערבות גופים בינלאומיים בכדי לוודא שנעשה שינוי במצב זכויות האדם בתוך בתי הסוהר בעירק. בבתי הכלא  בעיראק מאוכלסים 68 אלף עצורים ואסירים בבתי הכלא העירקיים. לאורך השנים נדונו אסירים רבים למוות לאחר שהואשמו והורשעו בעבירות קשות. תאי הכליאה במתקנים קטנים ומלאים באסירים ללא תקינה וללא הסדרה.

הקושי המרכזי של האסירים שדחוסים בתוך תאי הכליאה הוא מציאת מקום לשינה וחוסר המקום לנוע בתא. עומר סאלח בלוגר עיראקי ידוע הביע מורת רוח מהמצב בבתי הכלא במדינה וטען כי נעשים שם מעשים חמורים לדבריו לרבות סחר בבני אדם, תקיפות מיניות, עינויים, שוחד וסחיטת כספים מאסירים על ידי הסגל בכדי לאפשר ביקורי משפחות, קניית מוצרים והחדרות סמים לתוך מתקני הכליאה.

המטרה: (סגירת) גוואנטאנמו
אין ספק שחילופי השילטון בארה"ב, יציאתו של הנשיא טראמפ מהבית הלבן וכניסתו של הנשיא ביידן כבר מורגשים היטב ברחבי העולם. הפעם הגיע העת לעסוק ב"תפוח אדמה לוהט" בית הכלא בקובה גוואנטאנמו. יועציו של ביידן החלו לקדם בשנית החלטה מתקופת הנשיא אובמה לסגור את המתקן השנוי במחלוקת.

המטרה לבצע סגירה של המתקן עוד לפני סיום כהונתו של ביידן, כך מסרה דוברת הבית הלבן, ג'ן פסאקי, בתדרוך לעיתונאים ואמרה: "זו בהחלט המטרה שלנו והכוונה שלנו.". ארגוני זכויות האדם הגדירו את המתקן ככתם על התדמית הנקייה של אמריקה בעניין זכויות אדם ואסירים ויש לפעול לסגור אותו בהקדם. 

סביר להניח כי המתקן לא ייסגר בקרוב לאור הצורך האסטרטגי של גורמי הביטחון האמריקאיים לסכל טרור בינלאומי. כמו כן, קיימות סוגיות משפטיות שמקשות מאד על כוונות סגירה של המתקן בעיקר סוגיות חוקתיות שעניינן ביטחון האומה. מתקן הכליאה בגוואנטאנמו הוקם כמתקן מעצר וחקירות לאחר התקפות הטרור של אל-קעידה ואנשיו של בן לאדן נגד ארה"ב ב -11 בספטמבר 2001. מאחר והמלחמה בטרור מחייבת שיטות חקירה אינטנסיביות הכרוכות על פי המבקרים ובפרסומים זרים גם עינויים דבר שהוא אינו אפשרי בתוך גבולות ארה"ב הוא הוצא מחוץ למדינה. 

דוברת המועצה לביטחון לאומי אמילי הורן התבטאה כי נערכות הערכות מצב שוטפות בכדי לבחון את נחיצותו ויעילותו של המתקן לצרכי האומה האמריקאית וביטחון הלאומי.  לדבריה הערכת המצב נעשית בשיתוף פעולה הדוק עם משרד ההגנה ומחלקת המדינה ובהתייעצות צמודה בקונגרס. 

הגלגל מסתובב

אזכיר שמדיניות הנשיא אובמה באשר לסגירת במתקן הוסרה מסדר היום על ידי הנשיא דונלד טראמפ עם כניסתו לתפקיד בשנת 2017 וכעת ניכר כי הגלגל שוב מסתובב לו. הנשיא טראמפ הצליח לשמור את מתקן המעצר בגוואנטנאמו במהלך ארבע שנותיו בבית הלבן מסגירה. 

במתקן מאוכלסים כעת 40 עצורים, רובם מוחזקים קרוב לשני עשורים מבלי שהואשמו או נשפטו. מבין האסירים שנותרו, תשעה הואשמו/הורשעו על ידי בתי דין צבאיים. העצור הידוע לשמצה הוא חאליד שייח' מוחמד, שהואשם כאחד הבכירים בארגון אל-קעידה ומי שפעל לקידום הפיגועים הקשים של ה-11 בספטמבר בהם נהרגו אלפי בני אדם בארה"ב. 

חלק מהעצורים לא הואשמו מעולם אך נחשבים למסוכנים ביותר ולא ניתן לשחררם. המתקן נפתח בתקופת הנשיא ג'ורג' בוש הבן. בשיאו אכלס המתקן כ- 800 עצורים. בתקופתו של אובמה קטנו מספרי העצורים במתקן, אך כאמור מאמציו לסגור את הכלא לא עלו בהצלחה. 

סגירת המתקן היא דרישה היסטורית של דמוקרטים דבר שמאפשר לנשיא ביידן עם כניסתו לבית הלבן להכריז על מאמציו לסגור אותו. המשך קיומו של הכלא, אומרים המבקרים, הוא תזכורת לנוהלי מעצר שפתחו את ארצות הברית להאשמות בעינויים בבתי הדין הבינלאומיים.

שר ההגנה לויד אוסטין אף הוא הצהיר בינואר כי הממשל החדש יבקש לסגור את המתקן בגוואטנאמו וזה גרר מכתב מחאה קשה עליו חתמו שבעה חברי המפלגה הרפובליקנית, כולם יוצאי צבא לשעבר. במכתב כתבו: "אם נשחרר את העצורים האלה ב- GITMO, הם יהפכו לכוכבי רוק בעולם הקיצוני האיסלאמיסטי, ויהוו איום גדול עוד יותר על אמריקה והעולם". החותמים. בעוד העולם המערבי בתצפית לעבר איראן ומרוץ ההתחמשות שלה לפצצות גרעין,  נותר לכולנו רק לקוות שאירועי טרור בלתי צפויים לא יציפו מחדש את הצורך במתקן ובחקירות בו.